Reykjavík RECENSIE

Recensie: Reykjavík – Ragnar Jónasson en Katrin Jakobsdóttir

Reykjavík van Ragnar Jónasson en Katrin Jakobsdóttir, is het debuut van deze twee IJslandse auteurs als duo. Ragnar Jónasson is al een bekende thrillerschrijver, maar Katrin Jakobsdóttir is sinds november 2017 de premier van IJsland en voor haar is het co-auteurschap een neven activiteit. Dit is dus haar eerste thriller.

Journalist Valur Róbertsson begint met een reeks artikelen over een al dertig jaar vermist meisje Lára, om de verkoopcijfers van de krant waar hij voor werkt wat op te krikken, nu de algemene aandacht van het publiek meer uitgaat naar het bezoek van de Amerikaanse president Reagan en de Russische premier Gorbatsjov aan IJsland, vanwege het 200 jarige bestaan. Het mysterie van de spoorloos verdwenen Lára weet om de tien jaar de IJslanders weer mateloos te boeien. Zo ook nu en met name de mensen in Reykjavík. In 1956 verdween de 15 jarige Lára Marteinsdottir na zomerarbeid vanaf het eilandje Videy, dat vlak voor de kust van Reykjavík ligt. Al dertig jaar lang speculeert iedereen over dit mysterie. Ook voor Valur, die het onderzoek van toen nog eens dunnetjes over doet, is het min of meer gissen naar wat er gebeurd is.Veel van de betrokkenen van vroeger zijn er niet meer en degenen die er wel nog zijn, zijn er eigenlijk al wel klaar mee. Het wordt voor Valur echter een stuk realistischer als hij opgebeld wordt door een vrouw die anoniem wil blijven, maar die bereid is om meer informatie te geven. Valur neemt het onderzoek nu een stuk serieuzer, maar met die stap zet hij ook zijn eigen leven op het spel. Het is uiteindelijk zijn zus Sunna, die zal moeten bijspringen om het mysterie op te lossen.

Reykjavík is met recht een hele aparte thriller. Volgens de schrijvers zijn ze geïnspireerd geraakt door de sfeer van de Agatha Christie boeken en ook omdat het verhaal zich in de jaren 80 van de vorige eeuw afspeelt, weten Jónasson en Jakobsdóttir zeker een nostalgische sfeer op te roepen. Zoals Katrin Jakobsdóttir zelf ook zegt in het nawoord: het is leuk om de kenmerkende dingen uit die jaren weer naar boven te halen. De bekende films en liedjes en de manier waarop de mensen toen leefden. Combineer dat met inderdaad de twists en wendingen en de ouderwetse onderzoeksmethoden van de Agatha Christie detectives, ja dan krijg je iets aparts en zeer boeiends.

De personages in Reykjavík zijn interessant en hebben voldoende diepgang, maar ze worden niet helemaal ontleed en maken ook geen enorme ontwikkeling door. Dat is ook niet de kern van het verhaal. De kern is dat het verhaal een echte “whodunnit” is. Wat is er vroeger ooit gebeurd en wie is de dader?

Jónasson en Jakobsdóttir hebben samen een fijne heldere schrijfstijl. Geen moeilijke terugblikken, maar gewoon een duidelijke chronologische volgorde. Uit de onderzoek gesprekken blijkt wat er vroeger gebeurd is en wordt heel het verhaal en de achtergronden duidelijk. Lekker transparant,….maar let op. Net als bij die oude detectives, denk je als lezer dat je wel weet wat er gebeurd moet zijn en ook dat je wel weet wie de dader is, maar vergis je niet. Jónasson en Jakobsdóttir zetten je toch geregeld op het verkeerde been. En zeker op het einde, wacht de lezer nog een enorme verrassing!

Reykjavík is een spannend, boeiend maar ook lekker ontspannend boek om te lezen. Ik geef het boek dan ook 4 hartjes. Een echte aanrader voor wie in is voor een detective verhaal dat niet moeilijk te volgen is, maar toch absoluut verrassend is.

Recensie: Reykjavík - Ragnar Jónasson en Katrin Jakobsdóttir

Reykjavík

1  2  3  4  5

IJsland, 1956. De vijftienjarige Lára heeft een vakantiebaantje bij een echtpaar thuis op het kleine eiland Viðey, net voor de kust van de IJslandse hoofdstad Reykjavík.

Begin augustus verdwijnt ze spoorloos.

De vermissingszaak groeit uit tot IJslands grootste onopgeloste zaak. Wat gebeurde er met Lára – leeft ze nog? Verliet ze het eiland? Of gebeurde er daar iets met haar?

Dertig jaar later, in augustus 1986, viert Reykjavík zijn 200ste verjaardag en zal de stad het toneel zijn van de vredestop tussen wereldleiders Ronald Reagan en Mikhail Gorbatsjov.

In dezelfde periode begint journalist Valur Robertsson zijn eigen onderzoek naar Lára’s verdwijning. Maar als hij dichter bij een oplossing komt, en de ogen van de hele wereld op Reykjavík zijn gericht, wordt het langzaam maar zeker duidelijk dat iemand alles op alles zet om te voorkomen dat de zaak wordt opgelost.

• Mijn grote flapjesboek van alle dieren - Carrie Love

• Argylle - Elly Conway

• Weekend weg wandelgids - Claudia Straatmans