Girl in Pieces - Kathleen Glasgow RECENSIE

Recensie: Girl in Pieces - Kathleen Glasgow

Girl In Pieces beschrijft het leven van het tienermeisje Charlotte oftewel Charlie. Na het overlijden van haar vader is het leven van Charlie drastisch veranderd. Met haar vader had ze, ondanks dat hij alcoholist was, wel een goede band, maar met haar moeder was de relatie helaas altijd al moeizaam. Na de dood van haar vader sloot haar moeder zich af voor haar omgeving en gebruikte regelmatig geweld tegen haar dochter. Charlie kwam geestelijk steeds meer in de knoop met zichzelf. Na de zoveelste aanvaring met haar moeder belandt ze na, een zelfmoordpoging, in het ziekenhuis.  De neerwaartse spiraal van haar leven is daarmee begonnen.

Girl in Pieces is geschreven vanuit het perspectief van Charlie (ik -vorm) Hierdoor kruipt de lezer als het ware onder haar huid. Soms krijg je korte gedachten te lezen en bestaat een bladzijde slechts uit een paar zinnen. Dit is vooral aan het begin van het boek als Charlie ook nog verward is en je als lezer meegenomen wordt in haar chaotische gedachten. Handig is dat Kathleen Glasgow in het Girls in Pieces op een gegeven moment Charlie een tijdlijn laat maken van de gebeurtenissen in haar leven. Te beginnen bij haar geboorte en eindigend als ze op straat gaat leven. Dit zou gedaan zijn om Charlie duidelijkheid in haar leven te geven aangezien het, zoals eerder aangegeven, af en toe moeilijk is te volgen wat er wanneer en waar is gebeurd. Van de auteur is dit ook voor de lezer een leuke oplossing.

Kathleen Glasgow schrijft in haar proloog dat ze dit boek aanvankelijk voor zichzelf heeft geschreven omdat ook zij zichzelf beschadigde als tiener en een zeer onveilige jeugd heeft gehad. Het is mooi dat ze aangeeft dat het geen boek is wat over haarzelf gaat maar zoals ze schrijft:

Ik heb haar (Charlie) mijn littekens gegeven, maar het verhaal is van haarzelf.

Het is een aangrijpend boek met veel wanhoop en ellende. Helaas zijn er jongeren die net als Kathleen Glasgow en Charlie te maken hebben (gehad) met geweld, misbruik en verslaving. Soms ziet men geen andere uitweg dan zichzelf op wat voor manier dan ook te beschadigen. Voor deze groep jonge mensen is dit boek mogelijk een ‘eye opener’ dat er wel degelijk een kans is om toch iets positiefs van het leven te maken. Dat is ook precies wat de auteur met dit boek hoopt te bereiken. Een boek wat voor sommigen dus gelezen kan worden als een soort hulpboek. Anderen kunnen door Girl in Pieces misschien wat begrip opbrengen voor leeftijdsgenoten of leerlingen die in de problemen zitten. Het is geen luchtig boek, vooral de moeilijke weg die Charlie bewandelt is af en toe heel realistisch beschreven. Maar uiteindelijk kan men altijd blijven hopen op betere tijden.

Girl in Pieces

1  2  3  4  5

De 17-jarige Charlie Davis worstelt met een verleden vol misbruik, eenzaamheid en verlies. De enige manier waarop ze hiermee kon omgaan is zelfbeschadiging, maar ze bezit voldoende hoop, moed en veerkracht om te geloven in een betere toekomst.

• Een gevoelige snaar - Julia Quinn

• Licht in de vlam - Jennifer L. Armentrout

• Liefde en dood in de rode stad - Rindert Kromhout