Midzomerspel - Sarah Sprinz RECENSIE

Recensie: Dunbridge Academy 2 - Midzomerspel - Sarah Sprinz

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: friends-to-lovers romance fans; lees dit boek. Enemies-to-lovers fans en eigenlijk alle liefhebbers van romance novels: hier lees je zo doorheen.

In Midzomerspel nemen we niet direct afscheid van Emma en Henry, het koppel uit het eerste deel, maar ze verdwijnen iets meer op de achtergrond. Ze komen nog steeds vaak langs, zijn nog steeds gek op elkaar en voegen nog een leuke dynamiek toe aan het verhaal, maar de spotlight is toch echt verschoven. In dit tweede deel volgen we namelijk Charles en Victoria, die we ook hebben leren kennen in Middernachtsfeest.

Vanaf het begin is het eigenlijk wel al makkelijk op te pikken dat de twee voor elkaar zijn gevallen. Toch kunnen ze dat aan elkaar (en zichzelf) niet toegeven, wat ervoor zorgt dat Victoria in een ietwat ongelukkige relatie zit met de populaire eikel van de school.

De sfeer die het eerste deel heeft gecreëerd komt mooi terug in Midzomerspel, maar de omschrijving ligt meer op de achtergrond in dit boek. Dat is helaas vaak met series, de wereld wordt in het eerste deel gemaakt, rijk aan details over de architectuur en de sfeer, de velden en de late uren in het prachtige, historische gebouw. In dit deel leunt Sarah Sprinz meer op de dialogen, maar daar krijg je dan ook meer humor en gevatte reacties voor terug.

De schrijfstijl is nog steeds vlot en simpel. Het is makkelijk te volgen, met herkenbare tienertaal en maar weinig scheldwoorden. Het is herkenbaar voor de doelgroep en gevuld met tieners die maar al te graag doen alsof ze al volwassen zijn. Daardoor maken ze soms verkeerde keuzes, maar de vriendengroep is er wel voor elkaar.

De personages die in dit deel de hoofdrol spelen hebben wat meer om het lijf dan hun voorgangers. Net als Middernachtsfeest lezen we dit tweede boek vanuit twee perspectieven. De twee zijn van jongs af aan beste vrienden, en nu Victoria een relatie heeft zijn ze op lastig terrein terecht gekomen. Doordat het perspectief steeds afwisselt, blijft het tempo hoog en lees je met gemak door. Het nadeel? Er zit veel herhaling in het boek. Ze denken veel hetzelfde, Victoria en Charles, en in de afwisselingen komen gedurende de hoofdstukken veel herhalingen voor. Daarnaast is het hier en daar storend hoeveel de personages tegen zichzelf mompelen over dingen die misschien, ooit, kunnen gebeuren.

Toch zorgde de personages in dit deel voor veel meer diepgang, wat zorgt voor een mooie balans tegenover de onnodige herhalingen. De relatie van Victoria is een mooie extra lijn, net zoals haar thuissituatie. Er zitten lessen in dit boek, ideaal voor de doelgroep. Helaas verliezen we in dit deel een beetje de magische sfeer van de kostschool, maar daar krijgen we meer diepgang voor de personages voor terug. In dit boek ontmoeten we ook weer personages die we ongetwijfeld beter leren kennen in vervolgdelen. Spannend om erachter te komen welke personages het stokje zullen overnemen!

Dunbridge Academy 2 - Dunbridge Academy - Midzomerspel

Sarah Sprinz

25 oktober 2023

ISBN 9789022598337
    Uitgever Boekerij
    406 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5

Victoria Belhaven-Wynford en Charles Sinclair zijn al zolang ze zich kunnen herinneren beste vrienden. Ze kunnen altijd met al hun angsten en onzekerheden bij elkaar terecht. Toch is er één ding dat Tori niet met Sinclair kan delen, en dat zijn de verwarrende gevoelens die ze heeft als ze naar hem kijkt. Hoewel ze Valentine altijd al leuk vond, en ze nu ook met hem aan het daten is, weet ze diep in haar hart dat er tussen hen geen sprake is van echte liefde. Daarbij kunnen Valentine en Sinclair elkaar niet uitstaan en verliezen de beste vrienden elkaar steeds meer uit het oog.

Sinclair heeft alleen maar aandacht voor Eleanor. Met haar vertolkt hij de hoofdrol in Romeo en Julia, het theaterhoogtepunt van het jaar op ­Dunbridge Academy, en de liefde die Sinclair moet voelen als Romeo voor Eleanor als Julia, lijkt ook in het dagelijks leven werkelijkheid te worden. Tori, die zich door podiumangst heeft laten tegenhouden, ­besluit zich aan te melden voor de scriptgroep. Lukt het haar om vanaf de zijlijn toe te kijken en haar jaloezie te bedwingen of mengt ze zich in het drama?

• Een gevoelige snaar - Julia Quinn

• Licht in de vlam - Jennifer L. Armentrout

• Liefde en dood in de rode stad - Rindert Kromhout