De stille vogel - Mohlin & Nyström RECENSIE

Recensie: De stille vogel - Mohlin & Nyström

De twee jeugdvrienden Peter Mohlin en Peter Nyström schreven al op tienjarige leeftijd samen hun eerste verhaal. Na carrières in de theater- en scenariowereld sloegen ze in 2020 de handen opnieuw in elkaar en schreven hun eerste thriller Het laatste leven, wat hen prompt prijzen en internationale erkenning opleverde. Ondertussen zitten ze aan hun derde thriller met voormalig FBI-agent John Adderley in de hoofdrol. De stille vogel getuigt opnieuw van hun talent en inzicht in het schrijven van de perfecte Scandinavische thriller.

Als in het nest van een visarend plots een menselijk bot gevonden wordt, is het hek van de dam in het kleine plaatsje Grums. Als bovendien blijkt dat het om het sleutelbeen van een kind gaat, denkt iedereen terug aan de plotse verdwijning van de Brodin-tweeling twintig jaar eerder. John Adderley, aka Fredrik Adamsson, krijgt de leiding van het onderzoek. Aanvankelijk lopen alle sporen dood, maar dan komt er toch een doorbraak en lijkt er een link te zijn met de op de vlucht geslagen Koerdische vluchteling Ariya. Wat volgt is een razendspannend verhaal vol wendingen en plot twists. Er zijn twee grote verhaallijnen: enerzijds het leven van John Adderley en zijn zorg voor zijn negenjarig nichtje, anderzijds het leven van een arbeiderskoppel in Grums. De terugkeer van Pal Kratz, die jaren geleden naar Zuid-Afrika trok, brengt heel wat in beweging in de kleine arbeidersgemeenschap en zal uiteindelijk leiden tot de ontknoping.

De auteurs wisselen vaak van perspectief en dat houdt absoluut de spanning erin. Bovendien zijn ze heel precies in karaktertekening. De figuur van John Adderley krijgt meer en meer inhoud. Wie de vorige boeken las, vindt zijn plezier in de hele ontwikkeling van Adderley en langzaam komt de lezer meer te weten over zijn verleden. Dit is natuurlijk een extraatje, want het boek kan perfect als stand-alone gelezen worden. Mohlin en Nyström focussen niet alleen op het hoofdpersonage, maar weten ook de andere personages realistisch en geloofwaardig neer te zetten. Bovendien larderen ze hun verhalen met actuele thema’s zoals de vluchtelingenproblematiek, verslaving en zijn gevolgen en racisme. Deze thema’s worden nauw verweven met de plot zodat de lezer de informatie met het verhaal meekrijgt. Ook aan de beschrijving van de gemeenschap en de ruimtes waar alles zich afspeelt, besteedt het auteurskoppel veel aandacht, met dank wellicht aan hun filmische achtergrond. De lezer kan zich een perfect beeld vormen van het hele gebeuren. Met de vele onverwachte wendingen, het op het verkeerde been zetten en de vlotte schrijfstijl met korte hoofdstukken hebben de auteurs zich op korte tijd op de kaart geplaatst in het geliefde genre van de Scandinavische thriller. De stille vogel  heeft er bovendien voor gezorgd dat John Adderley nog wel even kan blijven en zeker nog niet uitgemolken is.

John Adderley 3 - De stille vogel

1  2  3  4  5

In een vogelnest wordt een menselijk bot gevonden. De gebeurtenis veroorzaakt grote opschudding in het kleine Zweedse dorp waar dertig jaar geleden de Brodintweeling op mysterieuze wijze uit een speeltuin verdween. Is het bot afkomstig van een van de jongens? Waarom duikt het nu op?

In de straat waar de tweeling woonde, gaan de wildste geruchten de ronde, zeker als er een buurtbewoner terugkeert die lange tijd weg is geweest.

John Adderley – voormalig FBI-agent maar inmiddels rechercheur bij de politie in Karlstad – krijgt het dossier op zijn bureau, terwijl hij tegelijkertijd voor zijn negenjarige nichtje moet zorgen. Komt de buurt eindelijk te weten hoe het écht met de jongens is afgelopen? Iets in John zegt hem dat er veel meer aan de hand is…

• Een gevoelige snaar - Julia Quinn

• Licht in de vlam - Jennifer L. Armentrout

• Liefde en dood in de rode stad - Rindert Kromhout