Dodelijke afloop - Stig Abell RECENSIE

Recensie: Dodelijke afloop - Stig Abell

Jake Jackson is één van de meest ambitieuze rechercheurs in Londen. Als het privé niet lekker loopt en hij een woonboerderij op het platteland erft, is de keus snel gemaakt. Hij vertrekt naar woonboerderij Little Sky, waar hij een bibliotheek vol thrillers ontdekt. Zijn nieuwe leven is rustig en hij vult zijn dagen met zwemmen in het meer, lezen en klusjes rondom de boerderij. Dan wordt tijdens een jaarlijkse speurtocht een zak met botten gevonden. Jake neemt meteen de rol van rechercheur weer op zich. Hij tast volledig in het duister, maar misschien zijn de antwoorden wel in de boeken in zijn eigen bibliotheek te vinden…

Wanneer je de cover van Dodelijke afloop ziet en de flaptekst leest, spreekt het verhaal je al snel aan. Mede dankzij quotes van internationale auteurs. Aan het begin van het boek kom je een plattegrond tegen, die misschien een beetje kinderlijk overkomt en niet helemaal bij de omslag van het boek lijkt te passen. Je leert de hoofdpersoon, Jack, goed kennen, maar toch komt het verhaal helaas langzaam op gang. Het eerste deel van Dodelijke afloop gaat voornamelijk over Jakes leven op en rondom de boerderij. Pas verderop in het verhaal wordt de zak met botten gevonden, tegen het einde van het boek wordt het iets spannender.

Dodelijke afloop heeft weinig personages, dus je leert de personages goed kennen. Ook Jake is een leuk hoofdpersonage, waardoor je toch benieuwd bent naar eventuele vervolgdelen. Wel eentje waarbij je vooraf je verwachtingen aanpast op het boek, want een echte thriller is het helaas niet. Als je je instelt op een ander soort verhaal, kan het best een boek zijn dat je nieuwsgierig maakt naar eventuele vervolgdelen.

De schrijfstijl van Stig Abell is erg beschrijvend. De sfeer in het boek en rondom de woonboerderij van Jake wordt duidelijk beschreven en goed neergezet. Het verhaal zelf wordt hierdoor echter soms wat langdradig. Dodelijke afloop is dan ook eerder een sfeervolle misdaadroman, dan een spannende thriller. Toch wordt het tegen het einde van het boek nog wat spannender en ben je dan ook zeker benieuwd naar de afloop van het verhaal. De ontknoping is origineel en anders dan je tijdens het lezen had verwacht, waardoor je merkt dat Stig Abell goed over het verhaal heeft nagedacht.

Recensie: Dodelijke afloop - Stig Abell

Dodelijke afloop

1  2  3  4  5

Jake Jackson staat bekend als een van de meest ambitieuze rechercheurs in Londen. Als hij op een dag een brief ontvangt waaruit blijkt dat zijn oom hem al zijn eigendommen heeft nagelaten, waaronder een woonboerderij op het platteland inclusief bibliotheek met eerste drukken van populaire thrillers, is zijn keuze snel gemaakt: hij vertrekt naar Little Sky.

Zijn nieuwe leven biedt Jake alles wat hij wenst, tot tijdens de jaarlijkse speurtocht in het dorp de botten van een jonge vrouw worden ontdekt en hij opnieuw in de rol van rechercheur wordt geduwd. In eerste instantie tast hij volledig in het duister, dus hij zal het over een andere boeg moeten gooien. Staan de antwoorden misschien in ’s werelds bekendste thrillers?

• Een gevoelige snaar - Julia Quinn

• Licht in de vlam - Jennifer L. Armentrout

• Liefde en dood in de rode stad - Rindert Kromhout