De vrouwen van de suikerrietplantage - Ildefonso Falcones RECENSIE

Recensie: De vrouwen van de suikerrietplantage - Ildefonso Falcones

Halverwege de 19e eeuw wordt de Afrikaanse Kaweka van haar ouders gescheiden en met veel anderen op een boot naar Cuba gebracht. Daar wacht haar een leven als slaaf onder het bewind van de harde van markies Santadona. De omstandigheden op de suikerrietplantage zijn hartverscheurend en ellendig voor mensen van kleur, maar de bondgenoten vinden troost bij elkaar. En Kaweka vindt zelfs een kracht in de hoop die ze heeft. Een vermogen dat voor haar een grootse stap naar een andere toekomst zal zetten.

In de 21ste eeuw is de Spaanse Lita werkzaam bij een bank. Haar moeder is bediende van de welgestelde familie Santadona en zij hebben ervoor gezorgd dat Lita een respectabele baan heeft. Er is sprake van overname van de bank en Lita onderzoekt de financiele status van het bedrijf. Haar onderzoek stuit echter op bewijs dat beide levens drastisch kan veranderen...

De vrouwen van de suikerrietplantage begint in 1856 op het strand van Cuba. Kaweka staat daar om geveild te worden: naakt en met veel lotgenoten. Haar gedachten dwalen af naar de afschuwelijke reis waarmee ze meer heeft verloren dan alleen haar zus en haar waardigheid. Ildefonso Falcones vertelt Kaweka's lot met veel gevoel en details, waardoor het onmogelijk gemaakt wordt geen medeleven te voelen. Zodra markies Santadona het jonge meisje koopt, begint haar nieuwe leven. Voordat er echter bekend wordt gemaakt hoe Kaweka zich zal aanpassen aan haar slavenleven, neemt De vrouwen van de suikerrietplantage een tijdsprong van 161 jaar naar de toekomst.

In Madrid, in het jaar 2017, werkt Lita met veel plezier bij de bank. Ze heeft een goed leven, maar trekt alledaagse dingen die naar racisme neigen erg persoonlijk aan. Na de intense introductie van Kaweka, zijn de vlakke gegevens over Lita behoorlijk taai. Het is een sterke en onafhankelijke vrouw die heel afstandelijk overkomt. De aantrekkingskracht die de auteur in het eerste hoofdstuk creëert, valt weg in het hoofdstuk waarin Lita's omstandigheden worden omschreven. Tevens zijn de verschillen zo groot, dat het lastig wordt gemaakt om de aandacht erbij te houden. Net wanneer je iets meer begrip voor Lita kunt verkrijgen, schopt Falcones zijn vertelling weer terug de tijd in.

Bij elke tijdsprong in kom je in een ander jaartal terecht. Niet alleen in de 19e eeuw, maar ook in de 21ste eeuw. In beide periodes gebeurt veel, maar door de overvloed aan details vlot het verhaal maar traag. Het is lastig om het verhaal aandachtig te volgen omdat je aan het eind van een hoofdstuk weer in het verhaal van een ander personage terecht komt. Doordat deze twee histories zo ver van elkaar afstaan, kost het tijd om te wennen. En hoewel De vrouwen van de suikerrietplantage tal van pagina's rijk is, is er niet genoeg tijd om te acclimatiseren. Het moment dat je lekker in de vertelling zit, wordt abrupt afgebroken door een nieuwe sprong in de tijd en dat de verhaallijnen van hot naar her gaan, werkt helaas ook niet mee aan het leesplezier.

De auteur heeft een vlotte pen die met gemakkelijke woorden soepele voortbrengt, maar hij overdrijft met zijn details waardoor het boek onnodig dik en ook onnodig ingewikkeld wordt. De geschiedenis wordt uitvoerig belicht, maar brengt tegelijkertijd teweeg dat je dikwijls het idee hebt dat je een geschiedenisboek in handen hebt. De roman heeft een flink volume en door de hobbels kost het behoorlijk wat doorzettingsvermogen om tot het eind te komen.

Falcones vertelt een interessant verhaal, maar dat komt door de rommelige uitwerking niet tot zijn recht. 'Less is more' en dat geldt zeker voor De vrouwen van de suikerrietplantage.

De vrouwen van de suikerrietplantage

1  2  3  4  5

In De vrouwen van de suikerrietplantage vertelt Ildefonso Falcones het verhaal over de vrijheidsstrijd van twee zwarte vrouwen in verschillende tijden: het negentiende-eeuwse koloniale Cuba en het eenentwintigste-eeuwse Spanje. In Cuba, in het midden van de negentiende eeuw, leeft en werkt Kaweka, een tot slaaf gemaakte Afrikaanse vrouw, op een suikerrietplantage die eigendom is van de uit Spanje afkomstige markies van Santodoma. Haar leven en dat van de andere vrouwen is verschrikkelijk. Tot Kaweka de bijzondere kracht vindt om haar lotgenoten te leiden in een levensgevaarlijke strijd voor vrijheid. In het huidige Spanje krijgt Lita, dochter van de bediende van de familie Santodoma, een baan bij hun familiebank in Madrid. Terwijl ze zich verdiept in de financiën van het bedrijf en in het verleden van deze zeer rijke familie, ontdekt ze de oorsprong van hun fortuin, en een geheim dat hen kan vernietigen. Een weergaloze, epische roman over twee vrouwen gescheiden door de tijd maar verenigd in hun gedeelde strijd tegen onderdrukking en voor erkenning en gerechtigheid.

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan