De Sneeuwkoningin - Bette Westera & Aida de Jong RECENSIE

Recensie: De Sneeuwkoningin - Bette Westera & Aida de Jong

Wanneer je De Sneeuwkoningin in handen hebt, trekt de omslag meteen je aandacht. Rode, glimmende letters en prachtige illustraties die meteen tot de verbeelding spreken, maken je nieuwsgierig naar het verhaal. De Sneeuwkoningin is een bijzondere hervertelling van het sprookje van Hans Christiaan Andersen, zonder de magie van het originele sprookje te verliezen.

Het eerste verhaal van De Sneeuwkoningin is een inleiding op de rest van het verhaal. Beste vrienden Janna en Arne wachten in het zuiden van Zweden tot de eerste sneeuw valt. Zodra deze is gevallen worden de zeven pakjes van zolder gehaald. Ieder pakje bevat een voorwerp en bij ieder voorwerp hoort een verhaal. Zeven weken lang horen Janna en Arne iedere zaterdag een verhaal, waarin ze zelf de hoofdrol spelen.

Vanaf het moment dat Arne een splinter van de toverspiegel in zijn oog krijgt, is hij een ander mens. Zijn hart verkilt en hij ziet van alles en iedereen alleen nog maar de slechte kanten. Gelukkig laat Janna Arne niet in de steek. Wanneer de Sneeuwkoningin Arne meevoert naar het hoge noorden, vertrekt Janna op een spannende reis door Zweden. Janna haar reis leidt haar langs een eenzame vrouw, een roversdochter, een pratende kraai in een kooi en een wijze Samivrouw. Lukt het haar om het ijspaleis van de Sneeuwkoningin te bereiken?

Bette Westera heeft van De Sneeuwkoningin een eigentijds verhaal gemaakt, zonder de charme en de magie van het originele sprookje te verliezen. Het verhaal spreekt tot de verbeelding, is spannend en je bent natuurlijk benieuwd naar de afloop van het sprookje. De prachtige illustraties van Aida de Jong, maken het boek nóg magischer. De Sneeuwkoningin staat vol met gedetailleerde, aansprekende en kleurrijke illustraties. De ene klein, de ander paginavullend.

De Sneeuwkoningin is een prachtig, magisch boek om elke dag een verhaaltje uit voor te lezen. En wat je elke winter weer opnieuw kunt pakken, om opnieuw te lezen. Het verhaal is geschikt vanaf ongeveer 7 jaar, maar ook zeker geschikt om aan oudere kinderen voor te lezen (of uiteraard zelf te laten lezen).

De sneeuwkoningin

1  2  3  4  5

Het tijdloze en betoverende avontuur 'De sneeuwkoningin' van sprookjesverteller Hans Christian Andersen blijft tot op de dag van vandaag de verbeelding prikkelen. In een slimme raamvertelling geeft Bette Westera haar eigen draai aan de klassieker en neemt ze lezers mee in het avontuur van Arne en Janna, beste vrienden die uit elkaar worden gedreven. Wanneer Arne ontvoerd wordt door de wrede Sneeuwkoningin, is Janna vastberaden om hem te redden en begint ze aan een gevaarlijke reis naar het ijzige paleis van de Sneeuwkoningin. Onderweg ontmoet ze kleurrijke personages en ontdekt ze de ware kracht van liefde en vriendschap.

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan