De thuishaven aan de Westerschelde - Marja Visscher RECENSIE

Recensie: De thuishaven aan de Westerschelde - Marja Visscher

In De thuishaven aan de Westerschelde maak je kennis met Sara, de vrouw van Frans Naerebout, en hun familie. Naerebout is een bekende visser in Zeeland, en hij is daardoor vaak weg van huis. Sara maakt zich elke keer weer zorgen of hij heel terugkomt. Op een dag vaart er een schip vast op een zandbank dicht bij hun huis, Frans vertrekt met gevaar voor eigen leven om de opvarenden op het schip te redden. Ondertussen is Sara, zwanger van hun tweede kind, thuis aan het afwachten samen met haar kinderen en schoonvader. Ook de kinderen van haar overleden schoonzus wonen bij haar in huis. Dit maakt het er allemaal niet makkelijker op. In dit boek wordt je meegenomen in het alledaagse leven van een vissersfamilie in de achttiende eeuw.

Marja Visscher is een bekend schrijfster van historische romans, daardoor werd er veel van dit boek verwacht. Je zou haar onder andere kunnen kennen van Stadspaleis aan het Spaarne, of De dame van het Voorhout. Visscher schrijft dus wel vaker historische verhalen, maar De thuishaven aan de Westerschelde is een bijzondere. De man van de hoofdpersoon, Frans Naerebout, heeft namelijk echt bestaan, en Visscher is een nazaat van hem. Naerebout was een geliefde visser, en zijn naam komt nog altijd voor in het Zeeuwse volkslied. HIj heeft ook meerdere standbeelden in Zeeland. Dit maakt het verhaal nog even indrukwekkender.

Visscher heeft de personages in De thuishaven aan de Westerschelde goed uitgewerkt, de manier waarop ze zich gedragen en de eigenschappen van de personages passen erg goed bij de achttiende eeuw. De verhaallijn is iets aan de slappe kant, er gebeurt niet heel veel in het boek, het is meer een beschrijving van hoe de familie leeft in die tijd. Dit heeft ook wel zijn charmes.

Samengevat is dit weer een sterk boek van Visscher, zeker omdat Visscher dus zelf bloedverwant is aan Naerebout. Dit maakt het speciaal om te lezen. Qua verhaallijn lijkt het boek veel op de eerdere boeken van Visscher, maar dit doet niet af aan dit boek als individu. Voor liefhebbers van historische romans is dit er weer eentje om te verslinden.

De thuishaven aan de Westerschelde

1  2  3  4  5

'De thuishaven aan de Westerschelde' van Marja Visscher gaat over Sara Hoevenaar, de echtgenote van Frans Naerebout. Naerebout (1748-1818) is bepaald geen onbekende in Zeeland. Het is tweehonderd jaar geleden dat hij overleed en nog altijd is bij koninklijk besluit bepaald dat minstens één vaartuig van het Nederlandse loodswezen de naam Frans Naerebout zal dragen. Verder is er een standbeeld voor hem geplaatst op de boulevard van Vlissingen, ligt hij begraven in de grote kerk van Goes en komt zijn naam voor in het Zeeuwse volkslied. Maar hoe zag zijn leven eruit? Marja Visscher belicht dat aan de hand van zijn echtgenote Sara Hoevenaar. Deze historische roman neemt je mee naar het Vlissingen van de achttiende eeuw.

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan