Gelukkige dagen - Renée van Marissing RECENSIE

Recensie: Gelukkige dagen - Renée van Marissing

De veranderingen die Sil en Lina heel duidelijk al een tijdje bij Sil voelen, krijgen eindelijk een stempel opgeplakt: Sil lijdt aan de ziekte van Alzheimer. Ze weten dat het leven de komende tijd steeds moeilijker zal worden en dat blijkt ook zo te zijn. Sil heeft te kampen met een groeiende frustratie, en Lina en de vrienden kunnen niets anders dan lijdzaam toezien hoe elke dag opnieuw zijn uitdagingen kent.

Renée van Marissing snijdt een moeilijk thema aan. Wanneer een persoon op zesenveertigjarige leeftijd te maken krijgt met een slopende ziekte die geen kans op herstel kent, gaat dat iedereen aan het hart. Als lezer voel je dat op elke bladzijde en dat maakt Gelukkige dagen emotioneel een zwaar boek om je doorheen te werken. Naarmate het verhaal vordert wen je er wel aan, maar de uitzichtloosheid blijft een hoop gevoel opwekken zonder écht emotioneel te worden.

Gelukkige dagen is geschreven in een vrij makkelijke stijl. De zinnen zijn vloeiend en voelen erg normaal aan, waardoor conversaties een natuurlijk verloop kennen. Toch zijn er ook enkele uitdagingen in de roman te vinden. Het wisselende perspectief is er daar eentje van. Al wordt er steeds vanuit een alwetende verteller geschreven, je volgt toch telkens de gedachten van een andere persoon en dat is niet gebonden aan een hoofdstuk, maar kan van paragraaf tot paragraaf wisselen. Daardoor moet je de aandacht er wel bij houden.

Er is ook de groeiende verwarring van Sil die van Marissing duidelijk probeert te maken in de scènes vanuit haar perspectief. Gedachten worden incoherent en woorden lijken soms onvindbaar. Het wisselende perspectief is daarom het meest aangrijpend als het vanuit Sil komt, net omdat de mentale aftakeling van de vrouw doorschemert. Het is allemaal niet zo overdadig als in Brouwers' Cliënt E. Busken, maar er is dan ook veel minder humor in Gelukkige dagen te vinden.

Je leert als lezer voornamelijk Lina en Sil kennen, maar door de flashbacks naar het verleden krijgt ook dat enige vorm, en kan je je het clubje mensen dat bij Sil haar leven betrokken is heel goed voorstellen. Van Marissing houdt het vrij klein qua personages en leefwereld, maar dat past erg goed bij het thema en het verhaal. Het maakt het geheel ook des te indringender, want je voelt de wereld van Sil echt krimpen naarmate ze meer en meer van zichzelf kwijtraakt.

Gelukkige dagen prijkt op de longlist van de Libris Literatuurprijs en misstaat daar absoluut niet! Op maandag 11 maart horen we of de roman zich op de shortlist heeft weten te wringen en nog meedingt naar één van de belangrijkste prijzen op Nederlandstalig grondgebied. Tot die tijd, en ook nog daarna, kan je dit verhaal gerust oppakken! Renée van Marissing biedt de lezer een mooi portret van een koppel dat het samen opneemt tegen een slopende ziekte. Zakdoekjes heb je niet nodig, maar je wordt er wel af en toe stil van.

Gelukkige dagen

1  2  3  4  5

Sil is zesenveertig en heeft de ziekte van Alzheimer. Met haar werk als bioloog heeft ze recent moeten stoppen. Ze slijt uren in herinneringen aan de groep vrienden met wie ze in haar jeugd toneelvoorstellingen maakte; dag en nacht brachten ze samen door en de toekomst leek onbegrensd. Tot hun vriend Ruben plotseling overleed. En nu moet Sil zich tot haar eigen kleine, eindige leven verhouden.

Haar geliefde Lina probeert met de hulp van Barbara en Pier, die ook tot de vroegere vriendengroep behoorden, zo goed als ze kan voor haar te zorgen, maar Sil glijdt steeds verder weg in verwarring en eenzaamheid.

• Wat vrouwen willen - Maxine Mei-Fung Chung

• Schoon - Alia Trabucco Zerán

• De zussen van Fjällbacka - Åsa Hellberg