Dag - Michael Cunningham RECENSIE

Recensie: Dag - Michael Cunningham

Daniel en Isabel zijn al jaren getrouwd en wonen met hun twee kinderen in Brooklyn. Isabels broer Robbie woont tijdelijk bij hen in en dat versterkt de driehoeksrelatie die ze al jaren hebben. Robbie lijkt nader te staan tot zowel Isabel als Daniel, als beiden tot elkaar. Hoe vergaat het de familie tijdens de corona-pandemie? Zullen de onderhuidse spanningen die zich al jaren ophopen zorgen voor een confrontatie in deze tijd van onrust en isolatie?

Fans van Cunningham, en die zijn talrijk, hebben bijna 10 jaar op dit boek moeten wachten en worden getrakteerd op een knap staaltje vakmanschap. De opzet van de roman Dag is een uniek concept. 5 april is de dag die wordt volgemaakt door drie opeenvolgende jaren één enkele familie te volgen. Eén deel is ochtend, één deel is middag en één deel is avond. Het is niet ingewikkeld, maar je kan merken dat er wel goed over is nagedacht en dat de auteur er aandacht aan heeft geschonken. Dat is altijd leuk als lezer, omdat je zo sterk het gevoel krijgt gewaardeerd te worden. De tijdsspanne die gekozen is, met een duidelijke voor, tijdens en na (alhoewel de ‘na’ wel voor discussie vatbaar is als we het hebben over april 2021) de pandemie, zorgt voor een externe kadering.

Die kadering is niet persé het hoofdthema van Dag, en je moet het dus niet als een pandemie-boek zien. Het is eerder dat auteur Michael Cunningham de setting gebruikt om de relaties tussen de personages beter tot uiting te laten komen en om externe druk op deze relaties te leggen. De isolatie en angst, voornamelijk tijdens de eerste maanden van de uitbraak, brachten bij iedereen andere elementen naar boven en dat is ook terug te zien in deze roman. Specifieke karaktereigenschappen worden getriggerd en kunnen voor toenadering of vervreemding zorgen.

Dat is waar Cunningham in Dag heel veel aandacht aan besteedt. De relaties tussen mensen en met name familierelaties. Hij diept ze volledig uit en laat de karakters helemaal tot leven komen. Ze voelen zo menselijk aan dat je niet weet of je ze eigenlijk wel leuk vindt, omdat de auteur hun goede én slechte kanten zo sterk naar voren weet te halen. Er is eigenlijk wel voor ieder karakter minstens één scène op te noemen waarin je je er als lezer aan irriteert.

Het tempo van de roman is traag en dat is meteen ook het grootste knelpunt van Dag. De dagdagelijkse beslommeringen en conversaties lijken soms eindeloos te duren. Hou je als lezer van goed geschreven literatuur, die vooral om karakterontwikkeling draait, dan is Dag wellicht een goede keuze. Hou je toch van een wat sneller verhaal met een grotere setting en een groter aantal personages, dan zal dit boek stroperig aanvoelen en een worsteling zijn om uit te lezen. Cunningham verstaat zijn vak, maar het zal niet iedere lezer bekoren.

Recensie: Dag - Michael Cunningham

Dag

1  2  3  4  5

5 april 2019. In een knus rijtjeshuis in Brooklyn wordt het schommelende huwelijk van Dan en Isabel in evenwicht gehouden door Isabels jongere broer Robbie. Robbie, de verloren ziel van de familie, die nog steeds op zolder woont; Robbie, die zich na de zoveelste gefaalde relatie verliest in het verzonnen leven van zijn online alter ego; Robbie, wiens naderende vertrek de familie dreigt op te breken.
    5 april 2020. De wereld gaat in lockdown en het rijtjeshuis lijkt steeds meer op een gevangenis. De zesjarige Violet wil het gezin koste wat het kost beschermen, maar de elfjarige Nathan weigert zich aan de regels van zijn zusje te houden. Inmiddels communiceren Isabel en Dan alleen nog maar in boze zuchten en is de geliefde Robbie gestrand in IJsland, alleen in een hutje in de bergen met zijn gedachten en zijn geheime leven op Instagram.
    5 april 2021. Nu het gevaar in de buitenwereld is geweken, moet de familie een nieuwe werkelijkheid onder ogen komen. Wat hebben ze geleerd? Wat hebben ze verloren? Maar vooral: hoe moeten ze nu verder?

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan