Tunnel van botten - V.E. Schwab RECENSIE

Recensie: Tunnel van botten - V.E. Schwab

Cassidy Blake mag weer met haar ouders naar een volgende stad voor de opnames van hun televisieprogramma. Het wordt Parijs deze keer en aangezien haar ouders de 'inspookteurs' zijn, bezoeken ze samen de griezeligste plaatsen. Cassidy kan de geesten die zich daar schuilhouden wel degelijk voelen en zien, in tegenstelling tot haar ouders. Wanneer ze per ongeluk een klopgeest wakker schudt en die steeds sterker wordt, moet Cassidy alles uit de kast halen om hem het zwijgen op te leggen..

Het tweede deel in de serie omtrent Cassidy Blake is weer heerlijk genieten. Schwab doet dit heel erg sterk, want Tunnel van botten is net als Stad vol geesten een boordevol avonturenverhaal. Eentje dat je niet weg kan leggen eens gestart.

De makkelijke schrijfstijl van V.E. Schwab maakt Tunnel van botten geschikt voor een zeer ruim publiek. De NUR-code geeft 'Fantasy' aan, maar het jeugdboek kan gelezen worden door vrij jonge vlotte lezers. Hoofdpersonage Cassidy is twaalf jaar en je krijgt als lezer het gevoel dat met het gekozen lettertype en de bladspiegel, de auteur zeker op die leeftijdsgroep mikt. Toch is het ook voor een ouder publiek een erg aangenaam verhaal.

Er is namelijk genoeg humor in Tunnel van botten te vinden. Op verschillende niveaus, waarbij je ene keer wat beter moet nadenken als de andere, prikkelt Schwab de lezer om zich volledig aan het verhaal over te geven. Je kan het lezen als zomaar een spookachtig avontuurlijk verhaal, maar je kan ook genieten van de emoties die de auteur in haar boek verwerkt. De achtergrond van de klopgeest vormt zeker een meerwaarde voor de diepgang van het geheel.

Leven en dood blijft een hoofdthema van de serie. De bijna-dood-ervaring van Cassidy en hoe dat haar met de geest Jacob verbindt, komt steeds terug en dat geeft dit deel, meer dan het voorgaande deel, een melancholisch gevoel. Jacob is heel belangrijk voor Cassidy, maar heeft de neiging om van alles een grapje te maken en vermijdt het om over zijn verleden te praten. Iets wat heel herkenbaar is, want iedere lezer kent wel zo iemand in zijn of haar omgeving. Het is mooi om te zien dat dat wordt blootgelegd door V.E. Schwab.

Daarnaast is de geloofwaardig, en vooral bij fantasy, erg belangrijk. Dat verpakt Schwab ook mooi in het verhaal door het over het geloven in geesten te hebben. Of je nu gelooft in geesten of niet, de plot en de bijpassende elementen en details vormen een consistent geheel. Daardoor kan je je als lezer volledig overgeven aan de wereld zoals Cassidy Blake die ervaart. Dus, pak je koffers en ga mee naar Parijs! En dan natuurlijk door naar de volgende stad!

En natuurlijk niet te vergeten, maar uitgeverij Boekerij maakt van deze serie echt een feestje met de prachtige Limited Editions!

Tunnel van botten

1  2  3  4  5

Cassidy Blakes ouders zijn The Inspectors, een (best wel amateuristisch) team spokenjagers. In tegenstelling tot haar ouders, die in het duister tasten, kan Cassidy wél geesten zien. Sterker nog, haar beste vriend Jacob is een geest.

Problemen achtervolgen Cassidy, nu nog meer dan normaal. Het televisieprogramma van haar ouders brengt haar naar de spookachtigste steden over heel de wereld, en nu is ze met Jacob in Parijs. Maar ook al is het heerlijk om croissants te eten onder de Eiffeltoren, in de griezelige catacomben spookt het daadwerkelijk. Wanneer Cassidy per ongeluk een gevaarlijke en sterke geest wakker maakt, moet ze de hulp inschakelen van oude en nieuwe vrienden om een eeuwenoud mysterie te ontrafelen. Maar de tijd tikt door en de geest wordt steeds sterker. En als Cassidy’s missie faalt, zal hij Parijs voor eeuwig teisteren…

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan