The Finish Line - Kate Stewart RECENSIE

Recensie: The Finish Line - Kate Stewart

The Finish Line is het derde en laatste deel van de Ravenhood serie geschreven door Kate Stewart die zich profileert als de sexy romance schrijfster. Of is het een uit de hand gelopen epiloog van de twee voorafgaande boeken, Flock (Vlucht) en Exodus (Verwoest)?

In The Finish line (verlang), wordt het verhaal verteld vanuit Tobias King, de man die levenslang in en met zijn geheimen heeft geleefd. Die als raadselachtige leider van de al even raadselachtige Ravenhood-bende zijn leven leeft met als hoofddoel 'wraak'!

In The Finish Line komt alles samen, zijn levensmissie met de Ravenhood-bende voltooien en tegelijkertijd de vrouw terugwinnen van wie hij houdt.  De vrouw waarvoor hij een allesverslindende passie voelt maar tevens de vrouw die zijn hele levensmissie teniet kan doen. Krijgt Tobias het voor elkaar zijn levensmissie te voltooien en/of welke prijs moet hij daarvoor betalen?

The Finish Line van Kate Stewart is een apart boek, als gezegd ofwel een derde deel ofwel een uit de hand gelopen epiloog. Die epiloog bevat dan ruim 500 pagina's. The Finish Line is namelijk zowel een verklaring voor het verleden, een soort samenvatting van alles wat er in de twee vorige delen is gebeurd en dan nu met de 'waarom' erbij, maar aan de andere kant ook een vervolg in het 'hier en nu' met alles wat uit dat verleden voortvloeit. Om de algehele afronding niet te vergeten.

Doordat The Finish Line voornamelijk geschreven wordt vanuit het gezichtspunt van Tobias, dit in tegenstelling tot de vorige twee boeken die voornamelijk zijn geschreven vanuit het gezichtspunt van Cecelia, is er een nieuwe dynamiek. Tobias, die in de vorige delen eigenlijk alleen de raadselachtige leider was van de Ravenhood-bende, de Fransman, krijgt in dit deel de hoofdrol die hij verdient. De uitleg, de afronding, de strijd, de passie, alle bijkomende emoties, alles is in deze man aanwezig. Tobias leeft en functioneert op de grensgebieden van haat en liefde, van vergeving en schuld, van vertrouwen en bedrog, van hoop en verlies. Het is onmogelijk om deze man niet als intrigerend te beschrijven.

Stewart weet dit alles te schrijven in een vlotte, poëtische stijl die ervoor zorgt dat je het boek niet zomaar aan de kant legt. Het verleden dat in flashbacks wordt verteld is behoorlijk uitvoerig terwijl het heden vlot en 'to the point' is beschreven. Het verleden heeft meer uitleg nodig en verklaringen. Voor de lezers die ook de andere delen al hebben gelezen zitten hier wel overlappingen in of veel herhaling. De erotische beschrijvingen zijn geheel in stijl met de persoon Tobias, ze worden namelijk beschreven op de scheidslijn van 'liefde en oorlog', oftewel een strijd op zich.

In The Finish Line geeft Stewart veel antwoorden en verklaringen, middels de flashbacks van Tobias kom je erachter hoe hij de Ravenhood heeft opgericht en vormgegeven, en hoe hij is geworden wie hij is. Echter laat Stewart weinig los over de achterliggende politieke intriges en de exacte werking van de Ravenhood-bende, hieromtrent blijft de mysterieuze sluier bestaan.

The Finish Line kan in het genre feelgood, maar past ook bij spanning en wellicht fantasy. Het is een prettig geschreven boek met een hoog doorleesgehalte. Het boek is apart te lezen door al de verklarende flashbacks, maar het beste als derde deel van de serie.

Vooral al de tegenstellingen in het boek, het leven op de grensgebieden van de diverse emoties maakt het absoluut een intrigerend boek wat je aanzet tot nadenken.

Ravenhood 3 - The Finish Line (Verlang)

1  2  3  4  5

Tobias King heeft zijn hele leven met geheimen geleefd. Hij is een eenling en een dief in hart en nieren. Hij zou nooit ontkennen dat hij een schurk is. Als raadselachtige leider van de Ravenhood-bende heeft hij zijn leven lang maar één doel: wraak.

Maar zijn levensmissie wordt verstoord als hij valt voor de vrouw die alles waar hij twintig jaar voor heeft gewerkt teniet kan doen. Als hij zijn hart volgt en gaat voor de allesverslindende passie die hij voelt voor Cecelia Horner, zal hij een hoge prijs moeten betalen. Maar Tobias is een doorzetter en hij is vastbesloten om alles te bereiken wat hij voor ogen heeft: het uitvechten van oude vetes en de vrouw van wie hij houdt terugwinnen.

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan