Het genesisproject - Mascha Heijmans RECENSIE

Recensie: Het genesisproject - Mascha Heijmans

Nadat Tess midden in de nacht door haar moeder wordt gewekt en in haar eentje op de vlucht moet slaan, komt ze er achter dat haar moeder een hoop geheimen voor haar had. Het enige dat ze nu weet is dat het flesje dat ze in haar handen gedrukt kreeg een grote rol daarin speelt. Goede vriend Robbert helpt haar met zijn technische snufjes te zoeken naar haar moeder, maar nadat ook hij verdwijnt komt ze in het bos de jonge Will tegen. Hij heeft een wel heel bijzondere kracht, en met zijn hulp zet ze haar zoektocht verder en ontrafelt ze langzaam alle mysteries.

In Het genesisproject volg je het hele verhaal vanuit het perspectief van Tess. Je krijgt dus over haar ook het meeste te weten door het verhaal heen en in haar gedachten kun je je ook het meeste vinden. Jammer genoeg brengt Tess wel een hoop verwarrende signalen. Op het ene moment gedraagt ze zich echt als een klein kind, terwijl ze zich de volgende scene heel volwassen opstelt. Misschien zit dit wel in haar natuur, maar dit kan voor de lezer ook heel storend zijn. Je krijgt eigenlijk totaal geen hoogte van Tess, haar leeftijd en haar leven.

Dit is uiteraard ook wel een beetje hoe Tess neergezet is door Mascha Heijmans. Een beetje een buitenbeentje, een bijzonder meisje met weinig vriendinnen en een aparte geschiedenis. Wat dat betreft past haar verwarrende gedrag wel weer heel erg bij de puber die ze eigenlijk is. Dat verklaart ook haar acute verliefdheid. Van het ene op het andere moment is ze helemaal verkocht, maar hier had iets meer verdieping in gemogen wat mij betreft, dan kan je je als lezer toch net iets meer vinden in deze romance.

Later in Het genesisproject zul je toch ook weer een verklaring vinden voor deze verliefdheid, want wat Mascha Heijmans wel heel goed heeft gedaan is dat ze een heel bijzonder concept heeft uitgewerkt. De verhaallijn is misschien typisch en soms ietwat voorspelbaar, maar het idee achter Het genesisproject en de krachten die de jongeren hebben; dat is echt een leuk en nieuw idee! Je gaat er als lezer ook even over nadenken, over hoe werkelijk dit misschien zal zijn. Is dit in de nabije toekomst misschien onze realiteit? Mascha Heijmans zet je echt aan het denken.

Daarnaast zit Het genesisproject vol met actie. Geen moment kun je even rustig stilzitten (net als Tess trouwens), want je wordt van het ene avontuur in het andere geschoten. Waar je je wel ontzettend zult verbazen over de supersnel genezende verwondingen, leest dit hoge tempo wel erg fijn en zul je als een trein door dit boek heen gaan. De setting is ook heerlijk, lekker in de Schotse bergen, hoe fijn wil je het hebben? Ondanks dat blijf je als lezer toch ook lekker verbonden aan je eigen roots, omdat er regelmatig Nederlandse namen worden aangehaald.

Al met al is Het genesisproject een heel bijzonder boek om te lezen, doordat er een heel vernieuwend concept aan hangt. Mascha Heijmans heeft ook nog eens goed nagedacht over alle ontknopingen, plottwists en achtergronden. Het is dus een boek voor jongeren van een heel brede leeftijd, die niet alleen van actie houden, maar ook graag lezen over bijzondere krachten die je aan het nadenken brengen, vleugjes verliefdheid en uiteraard de Schotse bergen.

Het Genesisproject

1  2  3  4  5

Midden in de nacht wordt Tess gewekt door haar moeder. Ze moet vluchten en krijgt daarbij een flesje in handen geduwd. Maar terwijl Tess ontsnapt, verdwijnt haar moeder spoorloos. Zo begint een spannende zoektocht naar antwoorden, waarbij Tess niet alleen geheimen ontdekt over haar moeder, maar ook over zichzelf. Wat doe je als je ontdekt dat je het resultaat bent van een genetisch experiment?

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan