Sta ons bij - Malin Persson Giolito RECENSIE

Recensie: Sta ons bij – Malin Persson Giolito

De Zweedse auteur Malin Persson Giolito werd bij het grote publiek bekend toen haar verfilmde roman Quicksand een hit werd op Netflix. Het boek over een school shooting was daarvoor als verkozen tot beste Scandinavische thriller. Toch behoren haar boeken niet tot de typische Scandi-thrillers. De advocaat, die al 25 jaar in Brussel woont en werkte voor de Europese commissie, probeert altijd te schrijven over morele kwesties zonder een oordeel te vellen of een standpunt te kiezen. Dat doet ze ook weer in haar nieuwste boek Sta ons bij, waarvan de verfilming nog in 2024 op Netflix te zien zal zijn.

In Sta ons bij vertelt Giolito het verhaal van de twee boezemvrienden Billy en Doggy. Ze komen elk uit een verschillende wijk van Stockholm, enkel gescheiden door een brede weg. Ze ontmoeten elkaar in de buurtspeeltuin en worden onmiddellijk dikke vrienden. Niet evident, want Billy is van allochtone afkomst uit de arme probleemwijk Varinge. Hij komt uit een problematisch gezin met een afwezige, alcoholische vader en een moeder die de eindjes aan elkaar tracht te knopen én het gezin bij elkaar tracht te houden. Doggy komt van de andere kant van de weg, uit Rönnviken, de rijke, mondaine buurt. Zijn ouders zijn stinkend rijk, maar hebben hun eigen problemen en weinig aandacht voor hem. De twee groeien steeds meer naar elkaar toe, maar beginnen te spijbelen, plegen kruimeldiefstallen en kijken op naar de lokale drugsdealer Mehdi. Langzaam aan lijft Mehdi hen in bij zijn bende en uiteindelijk loopt het fout af.

Sta ons bij is een donkere, maar zeer relevante thriller. Giolito toont hoe moeilijk het is voor de politie en welzijnswerkers om in achterstandswijken jongeren op het rechte pad te houden en te krijgen.  Zonder te oordelen schetst de auteur hoe het fout kan gaan met jongeren, hoe de thuissituatie, maatschappelijke achtergrond en de algemene visie een invloed kunnen hebben op gebeurtenissen. De manier waarop Giolito dit verhaal brengt is apart, maar slaat absoluut aan. Afwisselend brengt ze het verhaal van het heden en het verleden. De groei naar vriendschap en het afglijden naar het verval worden doorheen de tijd gebracht voor een beter begrip. De recente gebeurtenissen zorgen dan voor het spannende effect van het boek. De personages zijn rauw, maar levensecht. Ze besteedt ook veel aandacht aan enkele aanvankelijke nevenpersonages, die achteraf een zeer belangrijke rol blijken te spelen. Zo is er Sudden, de eigenaar van de buurtwinkel, de enige winkel die is overgebleven nadat alle andere zijn weggetrokken uit angst voor geweld. Hij moet opboksen tegen de dagelijkse diefstallen en het vandalisme, het gebrek aan steun van de politie, maar ziet het als zijn plicht om de sociale cohesie te bevorderen. En dan is er Farid, de allochtone politieman, die de jongeren uit de buurt maar al te goed kent, en probeert de tussenschakel te zijn, maar telkens weer moet opboksen tegen afglijdende jongeren. Sta ons bij toont ook hoe het rechtssysteem soms faalt, dat het niet altijd loopt zoals het zou moeten en dat regels soms (te) stug zijn om goed te doen. Bovendien is het boek een goed voorbeeld van hoe groot de druk van de maatschappelijke opinie weegt op sommige buurten en minderheidsgroepen.  Giolito schrijft met Sta ons bij  een belangrijk, maar rauw en hard boek dat de lezer doet nadenken over morele dilemma’s zonder zelf een oordeel te vellen.

Sta ons bij

1  2  3  4  5

Dogge en Billy zijn al vrienden sinds ze elkaar op zesjarige leeftijd in de buurtspeeltuin troffen. Vanaf hun twaalfde doorkruisen ze diezelfde wijk als runners voor de lokale drugsbende, aangetrokken door de belofte van snel geld. Maar als een van hen dat leven achter zich probeert te laten, merken de pubers dat ze verstrikt zijn geraakt in een veel te volwassen wereld. Een fatale confrontatie in die oude vertrouwde speeltuin is het onvermijdelijke gevolg.

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs

• Het Park – Magnus Weightman