Slaves Dante 4 – Miriam Borgermans RECENSIE

Recensie: Slaves Dante 4 – Miriam Borgermans

Miriam Borgermans heeft inmiddels acht boeken geschreven in de Slaves-serie. Vier boeken gaan over Raven en de andere vier gaan over Dante. Miriam Borgermans is een Belgische schrijfster en heeft al verscheidene kinder- en youngadultboeken geschreven. In de andere delen heeft ze al laten zien dat ze over buitengewone fantasie beschikt. Er worden voorwerpen beschreven die op dit moment niet bestaan, maar mogelijk in de toekomst wel. De serie gaat namelijk over de wereld na de klimaatopwarming.

Dante en Raven zijn al een poosje een kat en muis spel aan het spelen. Ze vinden elkaar erg leuk en hebben het beste met elkaar voor, maar vanwege alle gevechten en andere situaties lukt het hun niet om samen te zijn. Ze durven ook nog niet uit te komen voor hun gevoelens omdat ze niet weten of de liefde wederzijds is. Dante organiseert een gezellige avond voor zijn meester Satu. Doordat iedere gast zijn eigen rol heeft en het niet zeker is wie er aan welke kant staat, zorgt dit voor ongemakkelijke situaties.

Slaves Dante 4 is wederom een prachtig fantasieverhaal waarin er veel gebeurd. Dante probeert de opstand in Alfa tegen te gaan en werkt daarbij samen met Satu. Hij komt veel in contact met verschillende mensen, maar elke keer is het de vraag: wie is er te vertrouwen? De lezer krijgt daarbij ook weer te lezen wat Cym denkt of met wie ze wat bespreekt. Daardoor weet men al eerder dat er gevaar dreigt, dan Dante zelf.

Ook het achtste deel is een dikke pil boordevol fantasie. Om uitleg te geven van de fantasiewoorden en een beter beeld te geven wat er mee bedoeld wordt, staat achter in het boek een woordenlijst. In de andere delen staan ongeveer dezelfde woorden, waardoor het niet noodzakelijk is om deze lijst helemaal te lezen. Om het verhaal te begrijpen is het wel beter om de vorige delen ook te lezen. In de andere delen wordt het steeds duidelijker hoe het zit tussen Raven en Dante.

De personages kennen we uit de andere delen, waardoor we snel in het verhaal zitten. De karaktereigenschappen zijn erg herkenbaar. Dante is een strijdvaardig persoon die behulpzaam is, maar moeilijk van zijn plan kan afwijken. Hij heeft een zwak voor Raven, maar weet niet hoe zij over hem denkt en dat maakt hem enigszins onzeker. Dante kan situaties van verschillende kanten bekijken en door zijn analytisch vermogen worden de verhoudingen tussen mensen snel bekend.

Miriam Borgermans heeft met Dante 4 een mooi vervolg gemaakt in de Slaves-serie. Dante voert hierin een strijd om te kunnen overleven. Hij krijgt hierbij hulp van anderen, en maakt daarmee een vervolg op het vorige deel van Raven. Hij wil de opstand tegen Alfa voorkomen en trekt hiervoor alle trucjes uit zijn trukendoos. Als zijn gezondheid ook nog problemen geeft, wordt het wel erg moeilijk om te overleven.

Slaves Dante 4 is het achtste deel van de serie. Miriam Borgermans heeft met haar briljante fantasie weer een knap staaltje werk geleverd.

Slaves 8 - Dante 4

1  2  3  4  5

Terwijl Dante worstelt met zichzelf, zijn onmacht tegenover Alfa en vooral met de liefde, probeert hij de opstand te redden. Maar wat als die opstand aan een zijden draadje hangt … en van binnenuit wordt bedreigd?

• Geef je op voor de Chicklit.nl leesclub met Six More Months of June

• Campinggasten – Liz Ouwens

• Escape from a game 1: Het geheim van spookeiland - Dustin Brady