Melodie van verlangen - Anne van der Valk RECENSIE

Recensie: Melodie van verlangen - Anne van der Valk

Sarah woont sinds ze terug is in Nederland, bij haar broer en schoonzus op de boerderij. Ze is een jaar in Israël geweest waar ze als vrijwilliger heeft gewerkt. Nu zoekt ze een nieuw doel in haar leven. Terwijl ze bijkomt bij haar broer lopen de onderlinge spanningen wel op. Sybille haar schoonzus vindt dat ze wel wat mag gaan doen en haar broer Henk wil haar wat meer tijd geven. Uiteindelijk regelt Henk een baan voor haar bij het restaurant van Remco. Maar tussen Sarah en Remco is er geen klik. Terwijl Sarah overdag bij Remco werkt, zingt ze in het koor en er komt iemand op haar pad die haar zangtalent ontdekt! Een opwindend nieuw leven lonkt en ze verhuist naar de Randstad voor de carrière die ze ambieert!

Sarah is de hoofdpersoon in Melodie van verlangen. Ze houdt van zingen, is een tikkeltje naïef en op zoek naar een doel in haar leven. Terwijl ze aan het werk is bij Remco in het restaurant leer je Remco ook wat beter kennen. Want nadat ze weg is voor haar zangcarrière, is Remco bewust van de leegt die Sarah achterlaat en hierdoor beseft hij dat hij misschien meer gevoelens heeft voor zijn ex werkneemster.

De karakters van Sarah en Remco maken wel een ontwikkeling door. Sarah vindt haar doel en haar talent en Remco vindt een nieuw zakelijk en persoonlijk doel maar overal blijven de karakters wat vlak. Sarah is wat naïef en te netjes om een scherp weerwoord te hebben op het moment dat haar onrecht wordt aangedaan. Remco is ook wat naïef en wordt eigenlijk door meerdere mensen gebruikt maar blijft ook netjes in zijn meningen.

Van der Valk heeft een aangename schrijfstijl. Doordat ze beeldend schrijft zie je jezelf al van dorp tot dorp fietsen door de winderige weilanden van Friesland. Heerlijk, behalve als het regent want dan voel je ook mee met Sarah wanneer ze haar regenjas uittrekt in het restaurant van Remco waar ze na een natte fietstocht aankomt.

Het hele netjes blijven in vervelende situaties zonder scherp weerwoord of interessante gedachtegang maakt Melodie van verlangen een tikkie saai. Er zijn best wel wat momenten die met een beetje tegengas of een scherpzinnige opmerking boeiender waren geweest. Wel zijn er mooie gesprekken tussen Henk en Remco en die leveren pakkende zinnen op.

Je moet voorbij het uiterlijk leren kijken. Schoonheid is er in vele vormen.

Het eind is niet heel spannend of gewaagd. Het is in Melodie van verlangen wel duidelijk wat er zal gebeuren. Het plot is wat voorspelbaar, maar het gaat in dit boek meer om de reis ernaar toe dan de uiteindelijke bestemming.

Al met al een aardig boek met een diepere laag voor het vinden van jezelf, het waarderen van vriendschappen en het vinden van het geloof. Voor de fans van Catalijn Claes en Thea Zoeteman, die komen met Melodie van verlangen aan hun trekken.

Melodie van verlangen

1  2  3  4  5

In ‘Melodie van verlangen’ van Anne van der Valk keert Sarah terug naar huis na een jaar als vrijwilliger te hebben gewerkt in een verzorgingstehuis in Tel Aviv. Ze trekt tijdelijk in bij het gezin van haar broer op de boerderij en krijgt een baantje in het restaurant van Remco. Het botert niet echt tussen hen, maar het werk met de gasten bevalt Sarah goed. Om haar week op te vullen wordt ze lid van een koor, waar haar zangtalent al snel wordt ontdekt. Ze wordt gevraagd zangeres te worden in een bandje. Dit is zo succesvol dat ze binnen de kortste keren naar Hilversum verhuist om van zingen haar carrière te maken. Tot teleurstelling van Remco, die stiekem toch wel meer gevoelens voor Sarah koesterde dan dat hij eerst dacht…

• Geef je op voor de Chicklit.nl leesclub met Six More Months of June

• Campinggasten – Liz Ouwens

• Escape from a game 1: Het geheim van spookeiland - Dustin Brady