Vertel mij wat - Anne West RECENSIE

Recensie: Vertel mij wat – Anne West

Juul woont boven het boekencafé van haar beste vriendin Lauren. Juul is een succesvolle auteur, die onder het pseudoniem Evita Victoria schrijft. Als haar nieuwe uitgever Melanie meer publiciteit wil, besluiten Juul en Melanie om Lauren in te zetten als het gezicht van Evita Victoria. Juul voelt zich hier achteraf toch wel wat ongemakkelijk bij. Ook op datinggebied wil het niet helemaal lukken, totdat ze cabaretier Ids ontmoet. Maar Ids heeft zijn eigen redenen om uit de spotlights te blijven…

Vertel mij wat is het eerste deel in de boekencafé-serie. De liefde voor boeken en schrijven spat er vanaf en het verhaal speelt zich dan ook af in dé boekenstad van Nederland: Deventer. Na het lezen van de proloog, ben je al snel nieuwsgierig naar het verhaal. Wat is hier aan vooraf gegaan? De hoofdpersonen van Vertel mij wat zijn Juul en Ids. Het verhaal wordt dan ook vanuit de perspectieven van hun beide beschreven. Ook Lauren speelt een rol in het verhaal, zou zij misschien de hoofdpersoon in het tweede deel van de boekencafé-serie zijn?

Vertel mij wat is niet alleen een luchtige feelgood. Zo wordt iemand anders het gezicht van Juul haar boeken; Juul is in het verleden veel gepest en denkt dat ze niet aan de juiste schoonheidseisen voldoet om te zorgen voor meer publiciteit rondom haar boeken.  Dit is door Anne West goed beschreven, hoewel Juul soms wel iets meer pit had mogen hebben. Ook cabaretier Ids probeert uit de belangstelling te blijven. Zijn collega en beste vriend heeft namelijk een schandaal veroorzaakt door met een stagiaire naar bed te gaan. De onmacht en wanhoop van Ids komt goed naar voren in het verhaal.

Vertel mij wat leest grotendeels lekker weg. Sommige delen, waaronder het einde, hadden een beetje vlotter gekund. Wel heeft Anne West een prettige schrijfstijl, die ervoor zorgt dat je het boekencafé, het theatertje en het bankje langs de IJssel helemaal voor je ziet! Vertel mij wat is een romantische feelgood, dus het is ook niet verrassend dat het verhaal een beetje voorspelbaar is. Het is knap dat het Anne West gelukt is om toch enige diepgang in het verhaal aan te brengen. Je ziet de personages, met name Juul, een ontwikkeling doormaken gedurende het verhaal.

Een heerlijk verhaal, wat je nieuwsgierig maakt naar het volgende deel in deze serie!

Recensie: Vertel mij wat – Anne West

Het boekencafé 1 - Vertel mij wat

1  2  3  4  5

Juul woont boven het Boekencafé van haar beste vriendin Lauren. Ze is een zeer succesvol schrijfster, maar dat weet niemand, want ze schrijft onder een pseudoniem. Vroeger is ze gepest met haar uiterlijk en de uitgever ziet meer marketingkansen als ze ex-model Lauren inzetten als gezicht van de auteur. Ook op datinggebied wil het Juul maar niet lukken. Ze voelt zich te onaantrekkelijk om ooit aan de man te komen. Tot ze cabaretier Ids ontmoet. Zal ze toch een poging wagen?

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan