De gouden duiven - Martha Hall Kelly RECENSIE

Recensie: De gouden duiven - Martha Hall Kelly

De gouden duiven van Martha Hall Kelly vertelt het verhaal van twee vrouwen, de Amerikaanse Josie Anderson en de Franse Arlette LaRue. Ze leerden elkaar kennen in 1945 in Parijs toen ze daar allebei voor het verzet gingen werken. Ze worden echter opgepakt door de Gestapo en overgebracht naar het kamp Ravensbrück. Daar raakt Arlette haar zoon kwijt, en later blijkt dat de moeder van Josie er ook gevangen zit.

Zeven jaar later komen ze allebei weer voor een gevaarlijke uitdaging te staan. Josie werkt nu voor het Amerikaanse leger en maakt jacht op nazi’s. Arlette is nog altijd op zoek naar haar zoontje, en als iemand haar vertelt dat hij misschien in een tehuis in Zuid-Amerika woont, besluit ze daar naartoe te reizen.

Het boek speelt zich af in 1952, maar regelmatig wordt er in bepaalde hoofdstukken teruggegaan naar het jaar 1945. Zo kan je volgen wat de vrouwen in het verleden hebben meegemaakt en worden ook hun acties duidelijker. In het begin kan alles wat overweldigend overkomen, en begrijp je niet meteen wat alles betekent, maar dat wordt gaandeweg uitgelegd.

De gouden duiven is best een lijvig werk, meer dan 500 pagina’s, maar dat is echt niet teveel, het boek houdt je in de ban en er gebeurt zoveel dat al die bladzijden echt wel nodig zijn. Op het einde zal je zelfs vinden dat er nog te weinig waren, want dan gaat alles zo snel dat nog iets meer uitleg wel welkom zou geweest zijn.

Het verhaal wordt ook nergens langdradig, het blijft vlot om te lezen, en er wordt niks teveel verteld. Er zijn dan ook ontelbaar veel geschiedkundige thema’s die aan bod komen. Om te beginnen uiteraard de Tweede Wereldoorlog en de kampen van de nazi’s waar de kampartsen vreselijke experimenten uitvoerden op hun gevangenen. Verder komt ook het Franse verzet sterk in beeld, we leren dat zij vele geheime boodschappen konden onderscheppen en doorsluizen naar Engeland. Arlette bevalt van haar baby in een van de Lebensborn-tehuizen, die door de nazi’s werden opgericht om moeders in onder te brengen die Arische baby’s zouden baren. De zoektocht naar biologische wapens is ook een belangrijk onderwerp. En tenslotte legt De gouden duiven ook de rattenlijn bloot, een vluchtlijn waarlangs vele nazi’s naar Zuid-Amerika konden ontsnappen en waarbij zelfs het Vaticaan betrokken was.

Hoewel het boek zich ook in Amerika, Duitsland en Italië afspeelt, is de wereldstad Parijs toch wel de bakermat van het verhaal en dat voel je in alles. Het appartement van de vrouwen dichtbij de bloemenmarkt, het typische Frans cafeetje waar Arlette werkt, de rivier de Seine, de Franse vrouwen die ondanks alle ontberingen nog altijd oog hebben voor mode en schoonheid, het zicht op de Eiffeltoren,… Ook de cover ademt die typische Parijse sfeer.

Martha Hall Kelly is een Amerikaanse schrijfster. Ze werd geboren in New England en woont nu in Atlanta. Haar debuut, Seringenmeisjes, werd een wereldwijde bestseller.

Bijzonder aan De gouden duiven is dat Kelly uitgebreid en gedetailleerd onderzoek deed naar de historische gebeurtenissen die ze beschrijft. Ze sprak met getuigen en baseerde veel van haar personages op echte figuren. Op die manier creëert ze een heel aangrijpend en meeslepend verhaal waarbij historische feiten vermengd worden met fictieve elementen. Het boek is een echte literaire geschiedenisles.

De Gouden Duiven

1  2  3  4  5

De Amerikaanse Josie Anderson en de Franse Arlette LaRue zijn actief in het Franse verzet en weten zoveel geheimen van de nazi’s te stelen dat de Gestapo verbeten jacht op hen maakt. Voor hun moed betalen ze uiteindelijk een hoge prijs: ze worden samen met hun geliefden gearresteerd en overgebracht naar Ravensbrück. Daar voert een kamparts experimenten uit op de moeder van Josie en wordt Arlettes zoon bij haar weggehaald.

Tien jaar later. Josie en Arlette hebben Ravensbrück overleefd en komen weer voor een gevaarlijke uitdaging te staan. Josie werkt voor het Amerikaanse leger en maakt jacht op de naziarts uit Ravensbrück. Arlette krijgt te horen dat haar zoon misschien gevonden is. Samen moeten ze tot het uiterste gaan om gerechtigheid te krijgen voor hun geliefden.

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan