Sterren en Sirenen - Anniek Rodenburg RECENSIE

Recensie: Sterren en Sirenen - Anniek Rodenburg

Na de heftige gebeurtenissen in Parel en Tij waarbij Riv haar werkelijke afkomst ontdekte, is haar leven nog niet op de rit. Terwijl zij haar leven op het land probeert te navigeren zit de gevaarlijke sirene Mauxomeile Thelxes nog steeds achter haar aan. Weet Riv hem te slim af te zijn of wordt ze gevangen in zijn listige spelletjes?

Sterren en Sirenen is deel twee in de spannende serie rondom Riv Pinksterbloem, of wel Riverié Semua. Riv is een zeemeermin prinses die voor haar eigen veiligheid naar het land werd gebracht. Terwijl ze leert hoe ze tussen de landmensen kan overleven achtervolgt haar geschiedenis haar. Stukje bij beetje leert ze meer over zichzelf en de krachten die zij bezit, dit doet ze samen met haar vrienden Thijs en Siënna.

Sterren en Sirenen gaat verder nadat wij als lezer een schokkende ontdekking deden aan het eind van Parel en Tij; namelijk de ontdekking van de identiteit van Mauxomeile Thelxes. Dit zorgt voor een spannend begin van Sterren en Sirenen. Wij als lezer weten uit welke hoek het gevaar loert maar Riv en haar vrienden weten dit nog niet. Het verhaal heeft even wat tijd nodig om lekker op gang te komen. Hier en daar gebeurt er iets, we krijgen wat extra achtergrond informatie om Mauxo beter te begrijpen maar heel veel actie is er nog niet. Vanaf ongeveer de helft van het verhaal heeft Anniek Rodenburg het ritme uit deel één weer fijn te pakken. Gebeurtenissen volgen elkaar wat vlotter op en Riv lijkt weer wat duidelijker een doel te hebben in plaats van dat het verhaal haar overkomt zoals in het begin van het verhaal.

Ondanks dat het verhaal wat langzaam op gang komt is dit weer een fijn boek om te lezen. Anniek Rodenburg heeft een fijne en beeldende schrijfstijl waardoor je bij het lezen van de onderwaterwereld je in kunt beelden dat je er zelf bij bent. Nog steeds zou een stamboom van de relatie tussen Riv en Mauxo echt een toegevoegde waarde geweest zijn voor het verhaal. Een leuk aspect in dit verhaal is de toevoeging van twee queer personages die nog in de ontdekkende fase zijn. Leuk hoe Anniek dit verweven heeft in het verhaal zonder dat het te erg in your face is. Ze heeft ook deze keer een prettig te lezen Young Adult verhaal neergezet.

Sterren en Sirenen is een fijn verhaal om te lezen wat wel wat tijd nodig heeft om op gang te komen. Wanneer dit gebeurd is, zit het verhaal weer vol magie en actie.

Riv 2 - Sterren en sirenen

1  2  3  4  5

Hoe diep duik je voor de waarheid? Nadat Riv leert wat haar echte afkomst is, staat haar leven in Rotterdam op zijn kop. Peinzend over haar verleden en worstelend met haar toekomst is ze vastberaden om de waarheid boven water te halen. Maar met de listige sirene Mauxo op haar hielen moet ze daarvoor wel haar grenzen opzoeken. Vertrouwen en verraad, de waarheid versus Waterloo: hoever drijven Riv en Mauxo elkaar om te kunnen winnen? Het spannende vervolg op Parel en Tij waarin de boven- en onderwaterwereld nog meer samenkomen. Voor young adults.

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan