Fluisterburcht - Jennifer Murgia RECENSIE

Recensie: Fluisterburcht - Jennifer Murgia

Na alle gebeurtenissen uit Fluisterwoud woont Rune op kasteel Pyrmont samen met de kleine kinderen Niclaus en Margret. Laurentz komt regelmatig op en neer vanuit het nabijgelegen kasteel Eltz om ze gezelschap te houden. Al snel begint Rune zich minder veilig te voelen dan ze eerst dacht, gebeuren er vreemde dingen en ziet én hoort de kleine Niclaus personen die er niet zouden moeten zijn... Dan vindt ze in de diepten van het kasteel en geheime kamer waar vreemde ingrediënten, boeken vol spreuken en duistere drankjes staan. Een donkere kracht trekt steeds verder door het kasteel en Rune zoekt uit alle macht een remedie voor de krachten die haar doen twijfelen aan zichzelf en aan Laurentz' afkomst.

Fluisterburcht is duidelijk een boek dat je wel als afzonderlijk boek kúnt lezen, maar eigenlijk wil je dat helemaal niet. Deel één, Fluisterwoud, brengt zo'n ontzettend goede sfeer met zich mee, de magie, het woud en het land, alles daaraan is opgebouwd in dat eerste boek, en Fluisterburcht gaat hier echt op voort. Je wil dus echt beginnen met lezen terwijl je het mos uit het woud nog onder je voeten voelt. Toch kan het apart lezen wel degelijk, want Rune denkt regelmatig terug aan eerdere gebeurtenissen, maar je zult lang niet alles begrijpen.

Jennifer Murgia heeft met dit boek zeker ook een goede sfeer neergezet, maar een hele andere, een veel duisterdere. Het is voor de lezer dan ook vanaf de eerste pagina's al duidelijk dat er iets te gebeuren staat. Murgia bouwt deze spanning en griezeling zo goed op, dat een klapperende deur bij de buren je opeens op laat schrikken. Ze sleurt je echt vanaf pagina 1 mee de geheimen in. De fluisteringen en flashbacks die tussen de 'gewone' hoofdstukken van Fluisterburcht door komen geven ook niet direct iets weg, dus daarmee houdt Murgia het lang onvoorspelbaar, bijna tot aan de ontknoping kun je in de onwetendheid blijven lezen.

Eigenlijk is er maar een heel beperkt aantal personages. Uiteraard hoofdpersonage Rune en haar vriend Laurentz. Hun relatie wordt doorgezet in dit boek, maar het is wat normaler geworden nu. Anders dan in deel 1 krijg je enkel het perspectief van Rune te lezen en je mist eigenlijk niets, want Laurentz heeft echt een bijrol gekregen. Dan de twee weeskinderen, Niclaus en Margret. Niclaus heeft een heel grote, maar ook wel vrij bijzondere rol in het boek. Zijn stemmingen slaan nogal om, en dat past ook wel bij het verhaal, maar het einde is eigenlijk vooral een beetje raar. De overige personages brengen allemaal hun eigen geschiedenis mee. Dit had wat mij betreft wel verder uitgediept mogen worden, de flashback levert al wat details, maar om écht met het personage mee te kunnen gaan leven had Jennifer Murgia nog wel een paar extra hoofdstukken aan Fluisterburcht mogen schrijven.

Het staat vast dat je een groot deel van het boek als een speer zult doorlezen, maar op een zeker moment maakt Jennifer Murgia het toch wel verwarrend. Waar de geschiedenis en het heden door elkaar beginnen te draaien en er veel magie en kracht door de lucht sluipen zul je als lezer je aandacht er weer wat beter bij moeten houden of raak je gewoon even het pad kwijt. Geen zorgen, de grote lijnen blijven altijd duidelijk!

Fluisterburcht van Jennifer Murgia is een heerlijk aanvulling op deel 1, omdat het echt verder gaat en heel wat losse eindjes aan elkaar knoopt. Zeker wanneer je houdt van een goed opzette en uitgebouwde sfeer en heel wat spanning, want dat heeft Fluisterburcht helemaal goed gevangen. Deze duologie is echt voor jong en oud geschikt, omdat de personages zich niet meer zo jeugdig gedragen. Hou je van magie, woeste wouden en geheimen in oude kastelen? Lees deze dan zeker!

Fluisterburcht

1  2  3  4  5

Sommige geheimen kunnen niet worden bewaard, noch in leven noch in dood. Maanden zijn verstreken sinds Rune ook maar iets heeft gehoord van haar moeder, de grote heks van Beieren. Maar de afwezigheid van het ene kwaad heeft alleen maar plaats gemaakt voor een ander. Nu ze haar voorouderlijk huis, kasteel Pyrmont, heeft geërfd, leidt Rune een vredig leven en zorgt ze voor twee weeskinderen die zijn achtergebleven na de verschrikkelijke heksenjacht in het nabijgelegen dorp. Naarmate de dagen kouder worden, lonken echter de geheimen van de burcht en lijkt er ook iets duisters te zijn ontwaakt. Rune zwerft rond waar niemand in lange tijd een voet heeft gezet. Diep in de duisternis van de burcht vindt ze een afgesloten kamer vol herinneringen aan vroeger tijden – planken vol kruiken, vreemde specimens, rottende vloeistoffen en boekrollen met spreuken. Rune voelt zich aangetrokken tot wat ze daar aantreft en begint zich te verdiepen in alle mogelijkheden van magie, in de hoop een remedie te vinden voor de duisternis die het kasteel overvalt. Wat als de oplossing misschien in het donkere bos dat ze ooit haar thuis noemde ligt... en bij de jongen die ze dacht te kennen?

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan