Lang leve de keizer - Britt Zwijnenberg RECENSIE

Recensie: Lang leve de keizer - Britt Zwijnenberg

Als Usia ontdekt dat ze magie bezit, probeert ze dat eerst te ontkennen. Maar als blijkt dat het toch echt zo is, vertrekt ze uit haar dorp om zichzelf aan te geven. Magiërs zijn immers gevaarlijk en als ze zichzelf aangeeft, kan de keizer haar van haar magie bevrijden. Maar langzaam maar zeker begint Usia te ontdekken dat het allemaal iets anders in elkaar zit dan wat haar haar hele leven is verteld.

In Lang leve de keizer van Britt Zwijnenberg maak je kennis met Usia. Usia heeft aardig wat vooroordelen over magie en mensen die magie hebben. Het wordt algauw duidelijk dat dat komt door haar cultuur en opvoeding: het wantrouwen richting magie zit diep in de maatschappij waarin Usia leeft. Wanneer Usia zelf magie blijkt te hebben, is ze dan ook behoorlijk geschokt en wil ze er zo snel mogelijk van af. Ze denkt te weten hoe: de keizer heeft altijd gezegd dat hij magiërs van hun magie af kan helpen. Maar algauw blijkt de waarheid anders te zijn. De heftige dingen die Usia mee maakt, hebben veel impact en veranderen haar. Ze is daardoor een personage dat flinke karaktergroei doormaakt en dat leest prettig.

Hoewel Usia dus groeit in het verhaal, zouden een aantal personages wel nog iets verder uitgewerkt kunnen worden. Meer diepgang bij een aantal bijpersonages had het verhaal echt af gemaakt.

Doordat Usia zo veel meemaakt, is het tempo van het boek vlot. Lang leve de keizer leest snel en dat zorgt er voor dat je makkelijk wordt meegetrokken in het verhaal.

Ook de world building zit goed in elkaar. Schrijfster Britt Zwijnenberg heeft een wereld neergezet die duidelijk haar eigen cultuur en regels volgt. Toch is er ook genoeg ruimte om in een eventueel volgend deel met nieuwe dingen te komen of ergens dieper op in te gaan. Dat houdt je nieuwsgierig, omdat er nog zoveel te ontdekken is.

En ook het plot maakt je nieuwsgierig, want hoewel de personages uiteindelijk op een prima plek worden achtergelaten, is het duidelijk dat hun verhaal nog niet over is en verschillende kanten op kan gaan.

Lang leve de keizer is een vlot geschreven boek waarin veel gebeurt. Hoofdpersonage Usia maakt behoorlijk heftige dingen mee die haar als persoon veranderen en ze maakt dan ook flinke groei door. Een minpuntje is wel dat een aantal andere personages net wat meer diepgang hadden mogen hebben. Hoewel het plot een prima einde heeft, is het duidelijk een afronding van dit gedeelte van Usia’s verhaal en dat maakt je nieuwsgierig naar meer.

Lang leve de keizer

1  2  3  4  5

Jaren geleden heersten er magiërs over het land. Ze bedreigden en bestalen de bevolking, tot een moedige man ingreep. Hij bracht welvaart en rekende voor eens en voor altijd af met de dreiging van magie. Nu worden nieuwe magiërs opgespoord en meegenomen naar een heropvoedingskamp, zodat de vrede en voorspoed van Xaphan gegarandeerd blijft. Tenminste, dat is het verhaal dat de regering vertelt. Usiu is zestien als ze op een koude nacht ontdekt dat ze de vloek van magie heeft. Zonder aarzelen meldt ze zich bij de rechtbank, zoals goede burgers horen te doen. Nog even en ze zal van haar magie af zijn: de keizer zal haar helpen. Maar is alles wel zo zwart-wit als het lijkt? Al snel hoopt Usiu dat ze nog kan ontsnappen aan de duistere toekomst die haar te wachten staat...

• Wat vrouwen willen - Maxine Mei-Fung Chung

• Schoon - Alia Trabucco Zerán

• De zussen van Fjällbacka - Åsa Hellberg