Yellowface - R.F. Kuang RECENSIE

Recensie: Yellowface - R.F. Kuang

Op de dag dat Athena Liu voor de ogen van June Hayward doodgaat, neemt deze laatste Athena’s nieuwste manuscript mee naar huis. Een manuscript dat nog niemand heeft gezien en waarmee June haar middelmatige reputatie als auteur wil opkrikken. Want, in tegenstelling tot June, was Athena een bestsellerauteur. Er gaat een andere wereld open voor June wanneer het boek als zoete broodjes over de toonbank gaat, maar haar plotselinge succes blijft niet onopgemerkt en er lijken social media-geesten te bestaan die de punten verbinden en June’s reputatie in gevaar brengen.

Waar te beginnen bij het bespreken van Yellowface? Er is zoveel te zeggen over de nieuwste roman van R.F. Kuang, en de eerste die vertaald is naar het Nederlands. Lezers die ook Engelstalige boeken lezen kunnen de schrijster kennen van de fantasy-trilogie The Poppy War, of van het in 2022 uitgegeven Babel. Als je al deze boeken naast elkaar en naast Yellowface legt, valt al direct op dat Kuang zich niet beperkt tot één genre en dat maakt haar des te interessanter als auteur.

Yellowface is in een hoog tempo geschreven, iets wat er voor zorgt dat je als lezer niet kan stoppen met lezen. Het is niet zozeer dat er heel veel actie is, maar Kuang heeft een bepaalde urgentie in haar stijl die je niet loslaat. Ondertussen zijn er momenten dat je je afvraagt waarom je niet kan stoppen met lezen, want eerlijk is eerlijk, hoofdpersonage June is niet het meest integere personage ooit. En dat is zeer zacht uitgedrukt! Haar twijfelachtige keuzes balanceren op de rand van een ethische afgrond en dat is dan nog niet het ergste. Het is de manier waarop June jou, als lezer, probeert te overtuigen van haar relatieve ‘onschuld’. Het komt zelden voor dat een hoofdpersonage zo irritant is en ergens zit je als lezer in dubio of je wil dat het goed afloopt of dat ze gewoon heel hard met haar hoofd tegen de muur aanloopt.

Kuang schrijft vanuit het perspectief van June. Zij is de alwetende ik-verteller, die specifiek het woord richt tot de lezer. Lange tijd vraag je je af in welke vorm dit verhaal bij je wordt gebracht, want dat blijft eigenlijk tot het einde onbekend. Waarom vertelt June haar verhaal aan jou, de lezer? Het is iets wat eigenlijk vooral aan de start van Yellowface heel erg opvalt, en heel eerlijk ook een beetje wringt, maar waar je zodanig aan went dat het verder in het boek als normaal aanvoelt.

Qua thema’s verwerkt Kuang enorm veel in Yellowface. De titel geeft al een hint, want het feit dat June Hayward een blanke vrouw is die een verhaal schrijft over Chinese arbeiders in de Eerste Wereldoorlog, roept de vraag op of ze daar het recht toe heeft. Het is een moeilijk thema want culturele toe-eigening heeft hele diepe wortels in het verleden en is daardoor heel complex. Daarnaast beschrijft Kuang verschillende menselijke emoties zoals eenzaamheid, jaloezie en ambitie. Veel elementen die worden neergepend roepen op tot reflectie, zonder je echt uit de leesflow te halen.

De setting is het boekenvak en ook dat is leuk, want daar weten de meeste lezers toch niet heel veel vanaf. Het is zeker een boek over boeken, maar het is zoveel meer. Kuang schrijft met Yellowface een vlotte, hedendaagse, sterk uitgediepte roman. Het feit dat het hoofdpersonage zo onsympathiek is, zorgt ervoor dat je niet altijd een plezierig gevoel hebt, maar het boek zelf is absoluut de moeite waard. Nu maar hopen op de Nederlandse vertaling van de andere boeken van R.F. Kuang.

Recensie: Yellowface - R.F. Kuang

Yellowface

1  2  3  4  5

Hét boek van het jaar: actueel, vlijmscherp en zeer vermakelijk

Auteurs June Hayward en Athena Liu debuteren in hetzelfde jaar. Maar terwijl Athena uitgroeit tot een literaire publiekslieveling, flopt de schrijfcarrière van June. Niemand wil nog verhalen lezen over gewone witte meisjes, denkt June.

Wanneer June getuige is van Athena's onverwachte dood, steelt ze impulsief Athena's net voltooide meesterwerk - een verhaal over het miskende Chinees Arbeiderskorps tijdens de Eerste Wereldoorlog. June publiceert het als haar eigen werk. Verdient dit stukje geschiedenis niet verteld te worden, ongeacht door wie?

Maar June kan niet ontsnappen aan Athena's schaduw en iemand dreigt haar te ontmaskeren. Hoe ver zal June gaan om haar gestolen succes te beschermen?

• Wat vrouwen willen - Maxine Mei-Fung Chung

• Schoon - Alia Trabucco Zerán