Liefde op donkere dagen - Ewald Arenz  RECENSIE

Recensie: Liefde op donkere dagen - Ewald Arenz

Elias zit in een verhouding, een relatie kun je het niet noemen, waar hij uit wil. Hij is niet verliefd en accepteert op dit moment vooral dat Vera wel verliefd is op hem. Hij weet dat het niet goed is, maar hij weet niet hoe hij dit kan beëindigen. Wanneer Vera hem meesleurt om een huis te bezichtigen, wat ze niet eens kunnen betalen, laat staan dat hij met haar een huis wil kopen, ontmoet hij Clara. Vanaf de eerste blik zijn Elias en Clara geïntrigeerd. Clara is echter een stuk ouder dan Elias en ze heeft geen zin in een verhouding. Daarnaast hebben ze beiden een rugzak vol levenservaring. Kunnen ze op dit moment in hun leven nog hun grote liefde vinden?

Liefde op donkere dagen start enigszins verwarrend. De hoofdstukken switchen van verteller en zelfs binnen het hoofdstuk worden de gedachten van meerdere personen vertaald. Het is dus soms lastig om te begrijpen vanuit wie je aan het lezen bent. Wanneer je een paar hoofdstukken verder bent en weet welke personages er zijn en hoe ze in elkaar zitten, wordt het steeds makkelijker om de schrijfstijl van Ewald Arenz te begrijpen.

Ewald Arenz neemt je mee in een ontroerend verhaal. Ben je als weduwe nog wel interessant genoeg voor een nieuwe partner? Gaat werk voor liefde? Ben je nog wel interessant als je al een kind hebt? Hoe lang moet je wachten met een nieuwe relatie wanneer je je oude beëindigt? Allemaal vragen die door de hoofden van Elias en Clara spoken. Deze innerlijke strijd wordt op een mooie manier beschreven. Niet te zwaar, maar wel op een dusdanige manier dat je begrijpt wat de afwegingen zijn. Wanneer Elias en Clara elkaar gevonden lijken te hebben, komt er weer een ander obstakel voorbij. Ewald Arenz maakt het niet makkelijk voor ze, wat ervoor zorgt dat je geboeid bent tot aan het eind.

In Liefde op donkere dagen draait niet alles om de liefde, wat je misschien wel zou denken aan de hand van de titel. Naast de innerlijke strijd wordt er ook aandacht aan de familiebanden besteed. Clara heeft een warme band met haar broer, een demente moeder en een ietwat ongeïnteresseerde vader. Elias heeft al een dochter van een vorige relatie, hij doet steeds meer moeite voor een goede band met haar. Hij wordt eindelijk de vader die hij wil zijn.

Een mooie roman, vol levensbagage en dilemma’s. Je bent nooit te oud om de ware te vinden, zo blijkt in Liefde op donkere dagen.

Liefde op donkere dagen

1  2  3  4  5

Vanaf het eerste ogenblik weten Clara en Elias dat ze voor elkaar gemaakt zijn. Dit verandert alles: Elias kan niet meer ontkennen dat hij met zijn vriendin in een verkeerd leven vast zit, en voor Clara wordt het tijd het alleen-zijn op te geven. Op het wilde geluk van het begin volgen de eerste momenten van inkeer. Beiden twijfelen en vechten met zichzelf en elkaar, en voor elkaar.
    Kun je, als je niet meer zo jong bent en beladen met levenservaring, nog een keer de grote liefde vinden?

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk