Rancune - Max Seeck RECENSIE

Recensie: Rancune - Max Seeck

In 2023 kreeg Rancune de Glazen Sleutel, prijs voor de beste Scandinavische thriller van het jaar. Enerzijds bijzonder, omdat niet veel Finse thrillers die eer te beurt valt, anderzijds ook niet verrassend, aangezien de twee vorige delen van de Helsinki-reeks al bijzonder goed gesmaakt werden. Auteur van dienst is Max Seeck die eerder al zijn sporen verdiende als scenarioschrijver en filmregisseur. Deze voorgeschiedenis laat zich ook duidelijk opmerken in zijn boeken: Seeck schrijft zeer filmisch en dat maakt het ook boeiend en aangenaam om lezen.

Rancune is een complex verhaal dat zich maar druppelsgewijs laat ontrafelen. Alles begint met de moord op Eliel Zetterborg, Finlands belangrijkste industrieel, maar sinds kort ook enorm gehaat na zijn beslissing om een van zijn belangrijke fabrieken definitief te sluiten, waardoor heel wat mensen op straat komen te staan. Aanvankelijk zijn er weinig aanknopingspunten of motieven te vinden. Alleen een mysterieuze puzzel, enkele UV-pijlen op de vloer van zijn appartement en een oude foto met twee weggekraste gezichten moeten  de speurders verder helpen. De leiding van het onderzoek wordt voor het eerst toegekend aan Jusuf Pepple, de enige rechercheur met een migrantenachtergrond. Hij heeft zelf zo zijn twijfels, maar aangezien zijn collega Jessica Niemi nog thuis herstelt van het trauma van een vorige onderzoek, zal hij het zelf moeten doen. Het wordt al snel duidelijk dat zaken uit het verleden een belangrijke rol gaan spelen. Langzaamaan krijgt Jusuf meer vat op de gebeurtenissen uit het verleden en kan hij linken leggen tussen verschillende personen. Met de morele steun van Jessica komt hij tot de ontknoping, maar toch is het nog niet volledig afgelopen.

Rancune is een zeer spannende thriller die geleidelijk op gang komt. Seeck is sterk in de psychologische ontwikkeling van zijn personages. Hij experimenteert ook met de nieuwe onderzoeker, Jusuf en diens onzekerheid. In de vorige boeken van de Helsinki-reeks was Jessica Niemi telkens het hoofdpersonage, nu krijgt ze eerder een bijrol. Wie de vorige boeken  niet gelezen heeft, tast wat in het duister over welk trauma Jessica te verwerken heeft en met welke demonen ze worstelt. Hier en daar valt tussen de regels door wel wat informatie te vergaren, maar het ware en volledige verhaal krijgt de lezer niet. Toch kan Rancune als standalone gelezen worden omdat de nadruk ligt op de ontwikkelingen rond de moord op Eliel Zetterborg. Seeck gebruikt heel wat personages in het boek en de lezer moet zijn aandacht erbij houden om te kunnen volgen, ook de ongewone Finse (plaats)namen kunnen soms voor wat verwarring zorgen. De beeldende stijl van Seeck zorgt ervoor dat de lezer zich een mooi beeld kan vormen van dgebeurtenissen in het donkere, koude en besneeuwde landschap. Bovendien voegt de auteur er een extra dimensie aan toe door de filosofische toer op te gaan. Het personage L'étranger, dat rechtstreeks verwijst naar Camus,  is inderdaad nog de onbekende factor in deze thrillerreeks. Met Rancune heeft Seeck zichzelf definitief op de kaart gezet als auteur en ondertussen kondigde hij ook al het vierde en laatste deel aan van de spannende Helsinki-reeks.

Recensie: Rancune – Max Seeck

Helsinki - Rancune

1  2  3  4  5

Vooraanstaand zakenman Eliel Zetterborg wordt op brute wijze vermoord aangetroffen in zijn huis in Helsinki. Zijn bedrijf heeft drastische bezuinigingen aangekondigd waarna Zetterborg talloze bedreigingen ontving. Maar de zaak wordt complexer als blijkt dat de moordenaar ook andere motieven lijkt te hebben. De enige aanwijzing die de politie heeft, is een foto van Zetterborg met drie andere mannen, van wie de gezichten zijn weggekrast. De politie tast in het duister over de identiteit van de mannen. Zijn het andere slachtoffers? Of zit er iets sinisterders achter? Jessica Niemi is nog niet hersteld van het trauma dat ze opliep na de vorige zaak. Daarom krijgt Yusuf nu de kans om het onderzoek te leiden en zijn vaardigheden als politieagent te bewijzen. Door de foto van Zetterborg en de drie mannen wordt Jessica gedwongen om opnieuw haar demonen uit het verleden onder ogen te zien...

• Geef je op voor de Chicklit.nl leesclub met Six More Months of June

• Campinggasten – Liz Ouwens

• Escape from a game 1: Het geheim van spookeiland - Dustin Brady