Ze kwamen ons halen - Martine Letterie RECENSIE

Recensie: Ze kwamen ons halen – Martine Letterie

Sedert 1997 is Martine Letterie niet meer weg te slaan uit de wereld van de kinderboeken. Ze won al de Zilveren Griffel en de Kleine Cervantes, en haar specialiteit zijn historische kinderboeken. Ze kwamen ons halen heeft voor de auteur wel een aparte betekenis. Ze schreef het boek in opdracht van het Nationaal Monument Kamp Amersfoort. Vanuit dat kamp werd in 1942 haar grootvader gedeporteerd naar de concentratiekampen in Duitsland waar hij uiteindelijk werd vermoord.

In Ze kwamen ons halen beschrijft Letterie het aangrijpende én waargebeurde verhaal van de familie Rijper aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Vader Sjouke was predikant en een graag geziene figuur in Amersfoort. Samen met zijn vrouw en dertien kinderen waren ze het toonbeeld van een godsvruchtige en vooraanstaande familie. Letterie laat vooral de jonsgte kinderen uit de famile aan het woord, ze zijn tieners en vermoeden dat hun oudere broers actief zijn in het verzet. In het eerste deel van het boek Oorlogsgeheimen bekijken we de situatie in september-oktober 1944. Bombardementen zorgen ervoor dat vele zaken en scholen worden gesloten. Het leven wordt steeds lastiger. Als de oudere broers verraden worden, wordt de hele familie gearresteerd en overgebracht naar Kamp Amersfoort. Deel twee, Kamp Amersfoort, neemt de jonge lezer mee in het vreselijke verhaal van ondervragingen, opsluitingen en ontberingen die de familie moeten doorstaan. De schrijfster gaat niets uit de weg, maar zorgt er wel voor dat de ergste zaken niet te plastisch worden beschreven. In Kamp Amersfoort verdwijnen plots de oudste broers en ook vader Sjouke wordt meegenomen. Niemand weet waar ze zijn. De jongste – minderjarige - kinderen, worden samen met hun zussen en moeder vrijgelaten en moeten nieuw onderdak zoeken, want hun huis is ondertussen ingenomen door collaborateurs. Johan, die 18 is, moet in het kamp blijven en het is vooral door zijn ogen dat het kampleven, beschreven wordt. De vreselijke kampbeul Kotalla regeert met wreedheid en ontziet niets of niemand. Gelukkig is er de kampdokter die de jonge Johan behoedt voor een slechte afloop. In het derde deel De weg naar het einde volgt de ontknoping met het einde van de oorlog, de vrijlating van Johan en het sombere lot van de rest van de familie.

Ondanks de wreedheden en de zware tol slaagt Letterie erin om er toch een verhaal van hoop en geloof van te maken. De hele familie vertrouwt op haar geloof en probeert zich daaraan op te trekken, zelfs tot het bittere eind. In een nawoord geeft Letterie ook meer duiding bij het boek. Ze heeft met heel wat familieleden van de Rijpers gesproken en op basis van hun verhalen het verhaal gereconstrueerd en geromantiseerd. In een eenvoudige, maar zeer onderhoudende stijl brengt Letterie met aandacht voor detail en waarheid het relaas van een donkere periode uit de vaderlandse geschiedenis. Het werk kan absoluut gebruikt worden in de herdenkingseducatie en mag niet ontbreken op de schoolboekenlijsten.

Ze kwamen ons halen

1  2  3  4  5

De schuifdeuren gaan met een ruk open. Een man schreeuwt: ‘Handen omhoog!’

Het waargebeurde verhaal van de familie Rijper, die naar Kamp Amersfoort werd overgebracht. Ze kwamen niet allemaal weer veilig thuis. Henk en zijn familie blijven achter met vragen. Hoe moet je verder leven in onzekerheid? Hoe moet je leven met het ondenkbare?

• Twisted Lies - Ana Huang

• Koude harten - Gunnar Staalesen

• De verborgen boekwinkel - Evie Woods