Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan RECENSIE

Recensie: Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht – Karen Swan

Mhairi MacKinnon woont samen met haar grote gezin op het kleine, afgelegen St Kilda. Bijna volwassen wordt het de hoogste tijd dat ze op zoek gaat naar een gepaste echtgenoot. In de plaatselijke gemeenschap zijn er weinig geschikte kandidaten dus gaat Mhairi’s vader wat graag in op het voorstel om Mhairi mee te nemen naar het naburig gelegen Harris, om er voorgesteld te worden aan de knappe McLennan. Na de reis keert Mhairi inderdaad verliefd terug. Haar hartstochtelijke gevoelens zijn echter niet weggelegd voor de vreemdeling maar voor een onbereikbare man op St Kilda zelf…

Vuurlicht is het tweede deel in de nieuwe historische reeks Het wilde eiland, geschreven door Karen Swan. De serie speelt zich af rond het verafgelegen Schotse eiland St Kilda. In de zomer van 1930 werden de zesendertig toenmalige bewoners van het eiland naar het vasteland van het Verenigd Koninkrijk geëvacueerd. Hiermee kwam toen een einde aan de bewoning van het ruige eiland. Naast dit historisch feit is de rest van de reeks gebaseerd op fictieve personages en gebeurtenissen. In elk boek van Het wilde eiland staat een van drie jonge vriendinnen centraal. In Vuurlicht is dit Mhairi MacKinnon. Dit tweede deel kan afzonderlijke gelezen worden maar omdat er regelmatig wordt verwezen naar de gebeurtenissen van de andere verhalen is het aangeraden om te starten met deel een.

Karen Swan voorziet een verklarende woordenlijst in het begin van het boek. Dit is een leuk extraatje. Het is echter niet zo dat je tijdens het lezen van het verhaal vaak moet terugkeren naar deze lijst. De woorden zijn duidelijk genoeg door de context waarin ze gebruikt worden.

Mhairi MacKinnon speelt het hoofdpersonage in Vuurlicht. Ze is een jonge vrouw met prachtige rode haren, die net als haar vriendinnen droomt van de ware liefde. Het personage wordt neergezet als iemand met een grote verantwoordelijkheidszin. Hoewel het haar een ongekende angst inboezemt, is ze bereid om naar het naburige Harris te reizen in de hoop daar een gepaste echtgenoot te treffen. Wanneer dit niet loopt zoals gepland, durft Mhairi voor zichzelf te kiezen. Het is een dappere meid. Nevenpersonages in Vuurlicht zijn onder andere Alexander McLennan, de begeerlijke vrijgezel op Harris, en Donald, die tegen zijn wil moet fungeren als Mhairi’s chaperon. Ook de rentmeester en de andere bewoners van St Kilda komen regelmatig aan bod.

Auteur Karen Swan illustreert met Vuurlicht nogmaals dat ze een getalenteerd schrijfster is. Ze kiest haar bewoordingen zorgvuldig en slaagt erin de emoties van de personages overtuigend neer te zetten. Daarnaast maakt ze dankbaar gebruik van het rauwe landschap waartegen het verhaal zich afspeelt. Wanneer Mhairi merkt dat er water uit de kraan komt bij McLennan zie je haar verbazing zo voor je omdat Karen Swan erin geslaagd is om je als lezer mee te nemen naar de rurale leefomstandigheden van St Kilda.

De onbeantwoorde vragen op het einde van Vuurlicht doen al aftellen naar het derde deel in deze serie!

Het wilde eiland 2 - Vuurlicht

1  2  3  4  5

In Vuurlicht, het tweede deel in de Wilde eiland-serie, is het de zomer van 1929 en Mhairi MacKinnon is wanhopig op zoek naar een echtgenoot. Als oudste van negen kinderen heeft haar vader haar duidelijk gemaakt dat hij haar niet langer meer kan onderhouden. Maar op St Kilda – het kleine, afgelegen eiland – zijn Mhairi’s opties beperkt. Gelukkig heeft hun buurman Donald misschien de oplossing: op het eiland Harris heeft hij een zakenrelatie die op zoek is naar een vrouw. Donald kan Mhairi meenemen om haar te introduceren tijdens zijn laatste oversteek van het jaar, voordat St Kilda in de herfst door de ruige zee voorgoed afgesloten wordt van de buitenwereld.

Als Mhairi terugkeert heeft ze haar hart verloren – maar niet aan haar kersverse verloofde. In plaats daarvan is ze hartstochtelijk verliefd op een man die nooit de hare zal zijn, en na de winter wordt ze op Harris verwacht om daar voorgoed bij een vreemdeling te gaan wonen.

Dan wordt bekend dat St Kilda zal worden geëvacueerd, waardoor Mhairi en haar geliefde een paar maanden uitstel krijgen. Maar behalve talloze romantische gestolen uren brengt de lange, warme zomer ook hartzeer voor niet alleen Mhairi, maar ook haar vriendinnen Effie en Flora. En als er een lichaam wordt gevonden op het verlaten eiland, is er voor alle drie genoeg reden om verdacht te zijn…

• Twisted Lies - Ana Huang

• Koude harten - Gunnar Staalesen

• De verborgen boekwinkel - Evie Woods