De terugkeer - Tina van Dijk RECENSIE

Recensie: De terugkeer - Tina van Dijk

De terugkeer van Tina van Dijk is het derde deel in de serie: Het geheim van Landgoed Rosenthal. In dit boek ligt de opa van Daphne op sterven en tijdens zijn sterfbed komt een familiegeheim aan het licht. Niet iedereen is hier blij mee en Daphne gaat op onderzoek.

Vanaf het begin is het verhaal mysterieus en als lezer word je het verhaal ingezogen. Net als de familie ben je nieuwsgierig wat waar is en of de opa niet warrig was tijdens het einde van zijn leven. De schrijfstijl is heerlijk luchtig en vlot, het is een fijne schrijfstijl waardoor je ongemerkt meer leest dan je van plan bent. Wat ook helpt, is dat het verhaal zich afwisselend afspeelt in het heden, waar Daphne de geheimen probeert te ontrafelen, en het verleden, waar het kindermeisje Kaatje weer terugkeert naar het landgoed waar ze met veel verdriet was weggegaan.

Tina van Dijk heeft heel goed de normen en waarden en de verschillen tussen de standen, rijk en arm, in het verhaal van Kaatje weergeven. Het is een totaal ander gevoel dat je hebt bij het lezen van het verhaal uit het heden. De korte hoofdstukken van beide verhalen maakt dat je constant nieuwsgierig bent en hierdoor blijft het verhaal ook boeiend. Aangezien Daphne ook een dagboek heeft van iemand uit het verleden, kom je steeds meer te weten wat er zich heeft afgespeeld. Naarmate het verhaal vordert, komen geheimen aan het licht en wordt er door Tina van Dijk telkens een glimp van het geheim van opa gegeven en dat is een hartverscheurend geheim, dat gevolgen kan hebben voor de familie van Daphne. Het plot in De Terugkeer is een heel mooie mix van een historisch verhaal gecombineerd met een Feelgood verhaal en is erg goed uitgewerkt.

Aangezien De Terugkeer het derde deel is van de serie, zou je geneigd zijn om de eerdere twee delen eerst te lezen voordat je dit boek leest. Hoewel dat misschien wel het beste is, kan De Terugkeer prima zelfstandig worden gelezen. Het is een heerlijk, fijn leesbaar verhaal, met een bijzonder en verdrietig mysterie, romantiek, en met leuke personages, kortom een verhaal dat je in enkele uren ontspannend kunt lezen.

Recensie: De terugkeer - Tina van Dijk

De terugkeer

1  2  3  4  5

Daphnes opa ligt op sterven. De hele familie is hiervoor bijeengekomen op Landgoed Rosenthal. Op zijn sterfbed lijkt opa behoorlijk warrig maar dan onthult hij een familiegeheim dat de geschiedenis in een heel ander daglicht zet. 1918. Kaatje woont al jaren niet meer op het landgoed. Wanneer ze hoort dat de vrouw van de baron is omgekomen bij een jachtongeluk keert ze terug. Zal het haar lukken om haar grote geheim voor iedereen verzwegen te houden? Voor de fans van Lucinda Riley, Nan Adams en Marijke Vos.

• Twisted Lies - Ana Huang

• Koude harten - Gunnar Staalesen

• De verborgen boekwinkel - Evie Woods