Alles wat beweegt - Susan Smit RECENSIE

Recensie: Alles wat beweegt – Susan Smit

Susan Smit groeide op in Noordwijk en werkte vervolgens tien jaar als fotomodel. Ze woont met haar man en kinderen in Amsterdam. Ze heeft naast meerdere non-fictieboeken en romans ook een verhalenbundel en novelle geschreven. Daarnaast schrijft ze in verschillende tijdschriften en recenseert ze boeken. Spiritualiteit en literatuur zijn haar grootste passies.

De beroemde Amerikaanse danseres Isadora Duncan, een van de grondleggers van de moderne dans, verhuist in 1906 naar Noordwijk. Ze probeert daar onherkenbaar haar zwangerschap te voldragen. Isadora is zwanger geraakt van een getrouwde man en wil daarom uit de publiciteit blijven. Haar obsessie voor deze man, Ted, blijft onverminderd doorgaan, zelfs als de relatie scheuren vertonen. Zal hij voor haar kiezen? Of zal hij haar ook verlaten net zoals hij dit deed bij zijn vorige vrouwen bij wie hij een kind verwekt heeft?

Susan Smit heeft Alles wat beweegt geschreven gebaseerd op het leven van de danseres Isadora Duncan. Doordat zij opgegroeid is in de plaats waar het verhaal zich grotendeels afspeelt, is zij geïnspireerd geraakt om hier een roman van te schrijven. Na grondig onderzoek en het verhaal vanuit alle betrokkenen te bekijken, heeft ze haar eigen versie gemaakt van het leven van Isadora. Het verhaal leest op sommige momenten wat traag door de lange zinnen, echter is de schrijfstijl zo beeldend dat de lezer het gevoel krijgt erbij aanwezig te zijn geweest. Alles wordt gedetailleerd omschreven en zowel de personages als de omgeving is tot in de puntjes uitgewerkt.

Isadora heeft zowel in haar verleden als vanaf 1906 van alles meegemaakt. De lezer krijgt dit allemaal te lezen. Het heden en verleden wordt daarbij goed afgewisseld met als hoogtepunt van het heden: de bevalling. Susan Smit neemt ons daarna nog kort mee hoe het verder gaat. Al gauw wordt er naar een afronding geschreven, maar de lezer krijgt aan het einde nog een mooie epiloog over alle betrokken mensen uit het verhaal. Daarbij laat Susan Smit zien dat ze grondig onderzoek gedaan heeft naar alle personages en krijgt de lezer alles te weten, waardoor er geen vragen overblijven.

Alles wat beweegt is een leuke roman over een beroemde danseres. De lezer krijgt haar hele levensloop te lezen en wordt meegenomen in één van de belangrijkste momenten van haar leven. Het verhaal lees niet erg vlot door de lange zinnen, maar dit staat het leesplezier niet in de weg. De lezer wordt erg nieuwsgierig gemaakt hoe het verhaal zal eindigen. Zullen de twee hoofdpersonen samenblijven? Vooral de Epiloog is erg heftig om te lezen. Over iedereen die onderdeel uitmaakt van het verhaal is geschreven hoe het leven verlopen is. Susan Smit heeft met Alles wat beweegt een mooi eerbetoon geschreven over de prachtige danseres Isadora Duncan.

Alles wat beweegt

Susan Smit

4 maart 2024

ISBN 9789048868506
    Uitgever Lebowski
    352 pagina's

Lebowski

1  2  3  4  5

Begin vorige eeuw beleeft een wereldberoemde danseres aan de Nederlandse kust de grootste omwenteling van haar leven

De Amerikaanse pionier van de moderne dans Isadora Duncan tart de normen en wetten van haar tijd, zowel in haar persoonlijke leven als in haar kunst. Voor het eerst in de geschiedenis danst ze op blote voeten en in losse gewaden, geïnspireerd op de bewegingen van de natuur.

Wanneer ze zwanger raakt van een gehuwde man, verschuilt ze zich in 1906 enkele maanden in een villa in de duinen van Noordwijk aan Zee. Hier in Nederland wil ze, hopelijk ongezien door de paparazzi, haar eerste kind krijgen. Als ongetrouwde vrouw zet ze alles op het spel.

Dat doet Isadora welbewust. Ze vindt dat een vrouw kinderen moet kunnen krijgen zoals zij dat wenst en ze kiest uit volle overtuiging voor de Britse toneelvernieuwer Edward Gordon Craig. Ze is vrij, maar raakt toch verstrikt in haar obsessie voor deze man.

Isadora Duncan trotseert aan onze kust conservatieve krachten die op haar inwerken om de grootste omwenteling van haar leven aan te kunnen.

• Twisted Lies - Ana Huang

• Koude harten - Gunnar Staalesen