Tussen twee kwaden - Laura Diane RECENSIE

Recensie: Tussen twee kwaden - Laura Diane

Tussen twee kwaden is het laatste deel van de Magic Kingdom serie geschreven door Laura Diane. Het vertelt het verhaal van Ayla, die na een orkaan noodgedwongen in Disneyworld terechtkomt en daar probeert te overleven.

Tussen twee kwaden gaat verder waar het laatste boek, Tussen twee werelden, gestopt was. Ayla en Owen proberen te ontsnappen en Disneyworld binnen te dringen. Daar voert Donna, Ayla´s gemene stiefmoeder, haar grootse plannen uit. Zij heeft het namelijk gemunt op Alexander Redmond en zijn gezin. Ayla werkte stiekem mee aan dit plan, maar kreeg onverwachts gevoelens voor Owen. Bovendien werd ze steeds banger om haar vrienden kwijt te raken. Plots dringt het bij Ayla binnen dat Donna niet aan de juiste kant staat. Maar kan ze haar leugens deze keer rechtzetten, de boel redden en zichzelf vergeven voor haar verraad?

Terwijl de vorige boeken eerder over de vrienden van Ayla gingen, gaat het deze keer vooral over haarzelf. Op het einde van het vorige verhaal ontdekten we dat ze dubbelspel speelde. Haar verraad maakte wel geen einde aan het bedrog. Voor wie de draad kwijt is, voorziet Tussen twee kwaden een handig overzicht. Het vorige boek is samengevat in het begin voor de mensen met een korttermijn geheugen.Tussen twee kwaden heeft een sterke start. Het verhaal begint direct spannend met de ontsnapping en een moordpoging. Alleen bevindt het hoogtepunt van het boek zich in het midden. De confrontatie met Donna speelt zich dus veel sneller af dan verwacht. De tweede helft van het boek is hierdoor een pak langzamer. Toch zien we nog een enorme emotionele rollercoaster waar Ayla doorheen moet. Want haar vrienden willen haar misschien wel vergeven, maar kan Ayla haar eigen verraad zomaar uitwissen?

Dit maakt dus ook wel dat Tussen twee kwaden een heel ander gevoel overbrengt naar de lezer dan de vorige twee delen. De focus ligt namelijk anders. De geheimen en intriges liggen op tafel. Ayla kan zich niet meer verstoppen achter een masker. Er zijn dus een pak minder mooie scènes aanwezig dan vroeger. Sommige elementen zoals romantiek en hechte vriendschap missen hier een beetje. Wat het boek minder sterk maakt dan zijn voorgangers. In de plaats komen nieuwe thema´s zoals vergeving en spijt.  Deze keer zijn er gelukkig ook niet zo veel diepgaande beschrijvingen meer van Disneyworld. Iets wat sterk aanwezig was bij het eerste boek. Hierdoor mis je tegelijkertijd een beetje van de magie. De focus ligt deze keer niet meer op de wondere wereld van Disney, maar eerder op de ontknoping van het verhaal. Op het einde zien we dan wel weer alles samenkomen.

Je zou denken dat Laura Diane geen inspiratie meer heeft om nieuwe eastereggs te verzinnen na drie boeken, maar niets is minder waar. Ook deze keer zitten er heel originele verwijzingen tussen. Sommige zijn makkelijk te raden, anderen dan weer wat moeilijker.

Tussen twee kwaden is een mooi einde voor de Magic Kingdom trilogie. De serie leerde ons meer over emotionele, psychische en fysieke problemen waar jongeren mee zitten. Hierdoor is het verhaal zowel magisch als herkenbaar voor velen. Deze keer draait het verhaal rond het rouwproces en de littekens die Ayla meedraagt na haar avontuur. Dit op een zeer mooie manier geschreven.

Magic Kingdom 3 - Tussen twee kwaden

1  2  3  4  5

Ayla is op het nippertje ontsnapt uit Epcot, een Disneypark waar mensen worden opgevangen na een orkaan, net zoals in het Magic Kingdom. Maar ze heeft de waarheid ontdekt en moet teruggaan naar het Magic Kingdom, voordat Donna haar wraaklustige plan kan uitvoeren. De weg daarnaartoe is echter allesbehalve gemakkelijk. Want als Ayla Owen vertelt wie ze echt is, blijft er van hun relatie niets over. Kunnen ze toch nog samenwerken om Alexander te redden en voorkomen dat hij Donna’s volgende slachtoffer wordt?

• Twisted Lies - Ana Huang

• Koude harten - Gunnar Staalesen

• De verborgen boekwinkel - Evie Woods