De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk RECENSIE

Recensie: De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

Een boom zo oud als de wereld. Als je er naar kijkt, zie je in eerste instantie niet al het leven dat er zich in verschuilt. Maar wanneer je dichterbij komt en écht goed gaat zoeken, dan gaat er een hele wereld voor je open.

Een hele rits dieren passeert de revue en Yorick Goldewijk maakt daar echt iets bijzonders van. De dieren krijgen een eigen stem van hem, en het is een stem die je nog nooit hebt gehoord. Het maakt van De boom die een wereld was een unieke leeservaring die continue verrast. Met korte verhalen van enkele bladzijden lengte, waarbij je telkens een ander dier volgt, maar er doorheen het hele boek wel een overkoepelende connectie is.

Het grote lettertype, de ruime tussenregelafstand en de lay-out zijn allemaal zo gekozen dat De boom die een wereld was vlot gelezen kan worden door jeugdige lezers, of makkelijk is om voor te lezen. Yorick Goldewijk zou Yorick Goldewijk niet zijn als hij daarnaast ook niet de oudere lezers zou entertainen. Er zit in elk verhaal wel een grapje verwerkt dat misschien moeilijk opgepikt zal worden door kinderen, maar waar de ouders volop om kunnen gniffelen.

De illustraties van Jeska Verstegen zijn heel erg sfeervol. De paginagrote afbeeldingen voelen erg natuurlijk aan door het zachte kleurgebruik. Sommigen hebben iets dromerigs en dat past wel bij de tekst van Goldewijk, aangezien die soms ook als een droom aanvoelt. Het is niet persé allemaal heel realistisch, maar bevat een filter van magie en verbeelding. En dat gevoel vangt Verstegen perfect in haar illustraties.

Kinderen zijn bijna altijd dol op verhalen over dieren. Toch levert Goldewijk geen echte kennis aan met De boom die een wereld was. Het is meer een reis door de boom, waarbij je verwonderd om je heen kijkt en de dieren van een andere kant leert kennen. Niet de saaie feitjes, maar de sappige details. De mindere kantjes van hun karakter in sommige gevallen, of misschien wel hun verborgen dromen. Het geeft het gevoel dat alles kan en alles mag, en je weet niet altijd goed wat je er van moet denken. Het is in ieder geval een boek dat reactie ontlokt bij de lezers, of die nu jong of oud zijn. En je bent oprecht geïnteresseerd in alle personages die langskomen.

De boom die een wereld was

1  2  3  4  5

De boom is oud en stil. Aan een tak hangt een luiaard de hele dag roerloos voor zich uit te staren. Tussen de wortels slaapt een beer. Een mier marcheert dag in dag uit dezelfde weg langs de stam. Maar wat gebeurt er als de nacht valt en niemand de luiaard meer in de gaten houdt? Waarom is de kruisspin zo mager? En Betsie, de bladluis, zo moddervet? Waarom kijken die twee snoeken in het meertje bij de boom zo chagrijnig? En die bonte boomeekhoorn – heeft die nou een horloge om?

• Twisted Lies - Ana Huang

• Koude harten - Gunnar Staalesen

• De verborgen boekwinkel - Evie Woods