De moord in inkt - Helen Cox RECENSIE

Recensie: De moord in inkt - Helen Cox

Kitt Hartley is aan het werk als ze bezoek krijgt van rechercheur Halloran. Haar beste vriendin Evie Bowes wordt verdacht van moord. En aangezien Kitt haar alibi is wordt Kitt ook verdacht. Want hoe heeft de ex van Evie haar de bons gegeven? Nee, dat is niet zo sjiek. Dus een motief voor moord! Maar Kitt gelooft er niks van. Niet alleen heeft Evie een alibi maar de zachtaardige, softe Evie is niet tot moord in staat. Kitt gaat op onderzoek uit om haar vriendin vrij te pleiten. Maar er loopt nog steeds een moordenaar rond.

De moord in inkt is het eerste deel van in de Kitt Hartley serie van Helen Cox. Kitt is bibliothecaresse en werkt in de universiteitsbibliotheek van York. Ze is slim, dapper genoeg om op onderzoek uit te gaan en loyaal naar haar beste vriendin Evie.Evie is een beetje naïeve masseuse die twee jaar een relatie had met Owen, haar ex. Owen heeft het op een lullige manier uitgemaakt en eigenlijk is Evie nog steeds aan het herstellen van deze mislukte relatie en langzaam aan weer aan het daten gegaan.

Tijdens het lezen leer je Kitt beter kennen, hoe komt het dat Kitt al tien jaar geen relatie heeft? Wat is er gebeurt? En terwijl al deze vragen langzaam beantwoord worden en de keuzes die Kitt heeft gemaakt ook logischer zijn, gaat er bij Kitt langzaam een vuurtje branden voor een zekere rechercheur.Ook bij Evie zijn er wat vragen, wat is er in Evies verleden gebeurt? Waarom zou ze nooit een moord kunnen plegen als ze echt gekwetst wordt? Maar ook bij haar worden keuzes duidelijker door haar handelingen in het verleden.

Alle boeken in de cosycrime Kitt Hartley serie hebben een 'boeken' link in de titel. Zoals 'een uitgelezen moord' en natuurlijk dit eerste deel De moord in inkt. Het boek is vlot geschreven door Helen Cox, het verhaal gaat in volle vaart door en zit vol met verwijzingen naar boeken. Kitt is bibliothecaresse en leest natuurlijk ook boeken, op haar nachtkastje ligt een boek of ze pakt een boek op. Allemaal bekende exemplaren en sommige daarvan zullen cosycrime liefhebbers vast gelezen hebben dus het is zeker herkenbaar.

De hoofdstukken zijn kort en uitnodigend geschreven. Aan het eind van elk hoofdstuk zit wel een kleine cliffhanger waardoor je blijft lezen. Het boek is moeilijk weg te leggen! Heel knap dat je direct door Helen Cox het verhaal in wordt gezogen.

Het einde van De moord in inkt is nog verrassend. Uiteindelijk ga je wel richting een bepaald personage denken, maar hoe het dan uiteindelijk in elkaar zit is dan toch verrassend. Niet dat het de achterneef van de zwager van de buurman is die dezelfde karaktertrekken heeft als de zoon van een van de dames van de breiclub à la Agatha Christie. Maar dat het toch een van de personages blijkt te zijn die ergens gaandeweg het verhaal naar voren is gekomen en het blijft nog steeds onverwacht.

De Kitt Hartley serie stond al op mijn lijstje voor cosycrime boeken, maar daar had ik veel eerder aan moeten beginnen! De moord in inkt is een mustread voor alle boekenwurmen en cosycrime liefhebbers! Amateur speurder, kleine rol voor boeken, opbloeiende liefde, moord, valse beschuldigingen en dat allemaal speelt zich af in het Engelse York. Het is een geweldige mix, boeiend tot het einde. Aanrader voor de who-dunnit liefhebber.

Recensie: De moord in inkt - Helen Cox

Kitt Hartley 1 - De moord in inkt

1  2  3  4  5

Deel 1 in de Kitt Hartley-serie. Kitt Hartley is aan het werk in de universiteitsbibliotheek van York. Het lijkt een dag als alle andere, maar dan verschijnt rechercheur Halloran aan haar bureau om te vertellen dat haar beste vriendin, Evie Bowes, verdacht wordt van moord. Evies ex-vriend Owen is dood aangetroffen - met een vulpen door zijn hart gestoken - en al het bewijs wijst naar haar. Kitt is geschokt en acht het uitgesloten dat Evie hiertoe in staat zou zijn. Ze besluit dat er maar één ding op zit: ze gaat zelf onderzoek doen naar de moord op Owen. Ze heeft honderden thrillers gelezen - hoe moeilijk kan het zijn? Met hulp van haar assistent Grace gaat ze aan de slag. Ze ontdekt al snel dat er in de schilderachtige straten van York duistere geheimen liggen. Bovendien houdt de moordenaar haar in de gaten…

• Twisted Lies - Ana Huang

• Koude harten - Gunnar Staalesen

• De verborgen boekwinkel - Evie Woods