Koning van de hel – Kerri Maniscalco RECENSIE

Recensie: Koning van de hel – Kerri Maniscalco

Emilia is in totale shock wanneer ze erachter komt dat haar zus Vittoria toch nog leeft, terwijl ze dacht dat ze dood was. Maar uitgebreid de tijd om zich te herenigen met haar zus heeft ze niet, want ze heeft een moord om op te lossen. Een moord waarvan zij als dader wordt beschuldigd, waarna ze wordt verbannen uit de Zeven Cirkels. Tegelijkertijd moet ze ook de Prins van Toorn voor zich winnen, op elke mogelijke manier. Zal het Emilia lukken om de moord op te lossen? En krijgt ze eindelijk antwoord over haar verleden, inclusief dat van haar zus?

Koning van de hel is het derde en laatste deel van de Koninkrijk der Zonden-trilogie van Kerri Maniscalco. Het boek gaat direct verder waar het vorige eindigde; dus waar Emilia erachter is gekomen dat haar zus Vittoria nog leeft. Hierdoor wordt je als lezer direct in het de wereld van de Zeven Cirkels gezogen. Dat is misschien erg prettig wanneer je het voorgaande deel, De prins van trots, nog maar kort voor dit boek gelezen hebt. Maar als het alweer even terug is wanneer je het vorige deel hebt verslonden, moet je wellicht even inkomen. Het was prettig geweest om in het eerste hoofdstuk nog een korte samenvatting te geven. In plaats daarvan kom je er in de paar eerste hoofdstukken langzaam maar zeker achter wat ook alweer de stand van zaken was. Al met al was het weer erg vermakelijk om weer in de wereld van Emilia en de prins van Toorn terug te keren, maar lezers zullen wellicht wat teleurgesteld zijn in dit slotdeel.

Je zal namelijk het gevoel krijgen dat je over totaal andere hoofdpersonages leest dan in de eerste twee boeken van deze trilogie. Ook is de totale vibe van de serie veranderd. Zo hunkert Emilia en dit boek heel erg naar Toorn op een seksuele manier. Dat hoeft niet per se iets uit te maken, maar het alsof het seks-gehalte in die boek opeens heel heftig naar voren komt, op een onnatuurlijke manier. Er vinden heel veel seksscènes plaats, die uitgebreid worden beschreven. En dat voor een boek dat bedoeld bestempeld is als Young Adult-fantasy, komt dat nogal onverwachts. Omdat er in dit boek heel veel aandacht wordt besteed aan de seksscènes, leidt dat af van het oorspronkelijke plot van dit boek. Je krijgt als lezer het gevoel dat Kerri Maniscalco minder aandacht heeft besteed aan het verhaal en het plot zelf, maar meer aan de seksuele spanning tussen Emilia en Toorn.  En dat is jammer, want je verwacht toch meer van een slotdeel.

Het verhaal De koning van de hel is erg vermakelijk, en als lezer lees je verschillende plottwists. Door de verschillende wendingen die het verhaal neemt, wendingen die je als lezer niet altijd ziet aankomen, blijft het boek interessant genoeg om te door te lezen. Je wilt er namelijk nog steeds wel achter komen hoe deze trilogie gaat eindigen, wie de moord nou echt gepleegd heeft en wat de zus van Emilia verborgen houdt. Op al deze vragen zul je als lezer ook antwoord krijgen, dus het heeft zeker zin om door te lezen wanneer je het boek eigen wilt wegleggen. Maar als je je verwachtingen gedurende het lezen niet bijstelt, krijg je nog steeds het gevoel dat de seksscènes zijn gebruikt als opvulling van het boek. Hiervoor moet je je als lezer echt op voorbereiden, anders zul je erg teleurgesteld worden.

Samengevat voelt Koning van de hel wel als tegenvaller, als we het hebben over een slotdeel van een trilogie. Toch zal je het boek met genoegen kunnen sluiten, aangezien je als lezer wel antwoord hebt gekregen op al je vragen.

De koning van de Hel

1  2  3  4  5

Emilia kan nauwelijks bijkomen van de schokkende ontdekking dat haar tweelingzus Vittoria nog leeft. Voordat ze de demonen uit haar verleden onder ogen kan komen, moet Emilia de ver­leidelijke Prins van Toorn gaan opeisen. Ze verlangt niet alleen naar zijn lichaam, ze wil ook zijn hart en ziel, maar juist die wens kan de ­demon niet in vervulling laten gaan.

Als een hooggeplaatst lid van Huize Hebzucht wordt vermoord, begeven Emilia en Toorn zich naar de demonenrechtbank. Het bewijs wijst naar Vittoria als de moordenaar en ze wordt al snel tot vijand van de Zeven Cirkels verklaard. Ondanks haar verraad zal Emilia er alles aan doen om de vraagtekens rondom het misdrijf op te helderen en er voor eens en voor altijd achter te komen wie haar zus werkelijk is.

• Over mijn lijk - Jeffrey Archer

• De beterweter – Marc-Uwe Kling

• Op zoek naar Beer - Hannah Gold