De zussen van Fjällbacka - Åsa Hellberg RECENSIE

Recensie: De zussen van Fjällbacka - Åsa Hellberg

De zussen Cornelia en Anna groeien op in een arm boerengezin maar krijgen toch van hun vader de kans om te studeren. Beide studeren af als verpleegkundige. Cornelia is vrijgevochten, wil hoger op komen en onafhankelijk zijn. Anna wil wel maar durft niet en kiest uiteindelijk voor de liefde en geeft haar werk waar ze zo goed in was op. Was dat wel een verstandige keuze? Drijft dit een wig tussen de verstandhouding tussen de zussen en welk komt het ooit nog goed?

De zussen van Fjällbacka is deel een in de nieuwe serie van de Zweedse schrijfster Åsa Hellberg.Het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, maar ze heeft Fjällbacka opnieuw ingedeeld en personages toegevoegd of verzonnen waardoor ze een geloofwaardig boek heeft neergezet.Het leest makkelijk en verschillende gebeurtenissen wisselen elkaar af waardoor het nergens inzakt of saai wordt. De personages worden goed beschreven, de tegenstellingen, emoties en worstelingen waar ze mee kampen maakt dat je je goed kunt in leven. Hoewel het thema zussen, vrijheid voor vrouwen en een nadere oorlog in veel andere historische feelgood romans ook voorkomen geeft Åsa Hellberg er weer een nieuwe draai aan.

In De zussen van Fjällbacka spelen de zussen Cornelia en Anna de hoofdrol en Hilma een bijrol. Cornelia is de oudste en loopt een paar jaar voor op Anna. Ze zijn beide afgestudeerd als verpleegkundige en een mooie carrière staat in het verschiet. Cornelia heeft echter meer ambities en schopt het tot hoofdverpleegkundige en wil vrij en onafhankelijk zijn. Anna houdt ook van haar werk maar kiest uiteindelijk voor de liefde. Maar was dat wel de juiste keuze? Een mooi verhaal over de tegenstelling van het ouderwetse: voor de man en het gezin kiezen en het moderne: de vrijgevochten vrouw die voor zichzelf opkomt. Wat zou jij kiezen? Vrouwen zijn de afgelopen eeuw een heel stuk verder gekomen op het gebied van gelijkheid, werk en kiesrecht. Ze zijn er nog lang niet maar in de media duiken er steeds meer verhalen op van vrouwen die bewust kiezen om achter hun man te gaan staan en voor de kinderen te zorgen. Onder het mom van meer rust en aandacht. Is het goed om terug te gaan naar die tijd? Wat betekent het als je financieel afhankelijk bent? Is het voor de kinderen beter om thuis te zijn of wil je een voorbeeld zijn in wat je kunt bereiken als vrouw? Allemaal vragen waar je over na kunt denken tijdens het lezen van dit boek. Wat wil je echt? Volg je je hart net zoals Cornelia?

De zussen van Fjällbacka is een fijne historische roman die lekker wegleest. De schrijfstijl van Åsa Hellberg is in de lijn van haar collega's maar het verhaal heeft net weer een twist waardoor het geen dertien in een dozijn boek is. Het heeft een mooi eind maar wel een opening waardoor je benieuwd wordt naar deel twee getiteld: Grote dromen, dat later in 2024 verschijnt.

De zussen van Fjällbacka 1 - De zussen van Fjällbacka

Asa Hellberg

8 januari 2024

ISBN 9789401620949
    Uitgever Xander
    352 pagina's

Xander

1  2  3  4  5

In De zussen van Fjällbacka van Åsa Hellberg hebben zussen Anna en Cornelia hun vrijheid gevonden in carrières als verpleegkundigen. Maar dan stelt een pijnlijk familiegeheim hun relatie op de proef…

De prachtige roman De zussen van Fjällbacka, het eerste deel in de gelijknamige bestsellerserie van Åsa Hellberg, speelt zich af in de Zweedse kunstplaats Fjällbacka aan het begin van de twintigste eeuw. We ontmoeten de enigszins verlegen en bedachtzame Anna, die gelukkig kan leunen op haar vastberaden en onbevreesde oudere zus Cornelia. Beiden werken als verpleegkundige, een nieuw beroep dat vrijheid en onafhankelijkheid creëert voor vrouwen.

We volgen de zussen terwijl ze navigeren tussen hun carrière, verboden liefde en onverwachte vriendschap. In hun nieuwe leven lijken de mogelijkheden oneindig, en voelt het alsof al hun dromen zullen uitkomen. Maar het lot beslist anders: wanneer een pijnlijk familiegeheim aan het licht komt, wordt de relatie tussen de zussen op de proef gesteld…

Voor de kleurrijke, historische serie De zussen van Fjällbacka dook Åsa Hellberg, bekend van o.a. de succesvolle Hotel Flanagans-reeks, in haar eigen familiegeschiedenis, vol eigenzinnige, dappere en grappige vrouwen. Voor de lezers van Lucinda Riley en Karen Swan.

• Twisted Lies - Ana Huang

• Koude harten - Gunnar Staalesen

• De verborgen boekwinkel - Evie Woods