Schoon - Alia Trabucco Zerán RECENSIE

Recensie: Schoon – Alia Trabucco Zerán

De Chileense Alia Trabucco Zerán mag bij ons misschien een nobele onbekende zijn, maar in de internationale literaire gemeenschap gaat ze niet onopgemerkt voorbij. Haar roman The Remainder stond in 2019 op de shortlist van de International Booker Prize, wat toch al wat wil zeggen. Schoon is haar derde roman, maar de eerste die in het Nedrelands is vertaald.

Schoon is een bijzondere roman die het midden houdt tussen een thriller en een poëtisch literaire beschouwing over leven en dood. Aan het woord is Estela Garcia, een dertiger die haar vertrouwde geboortegrond en haar moeder vaarwel zegt om te gaan werken als dienstmeisje bij een gefortuneerd koppel in de hoofdstad Santiago. Het hoodpersonage spreekt de lezer voortdurend aan. Ze start met erop te wijzen dat het verhaal meer dan één begin heeft. Ze gaat daar dieper op in, maar het is moeilijk om het ultieme begin te vinden. Wat wel vast staat is het einde van het verhaal: “Het meisje is dood.”  Al vlug wordt duidelijk dat hiermee het kind bedoeld wordt waarvoor Estela zeven jaar heeft gezorgd. Het whodunnit gedeelte van de roman zit in de oorzaak van deze dood. Hoe is het meisje aan haar eind gekomen? De lezer wordt telkens op het verkeerde been gezet door de verschillende ballonnetjes die worden opgelaten: rattenvergif, pistool, aanval door zwerfhond.  Toch lijkt het thrillergedeelte niet de hoofdbrok van dit verhaal te zijn. Zerán schrijft een verhaal over een eenzame vrouw op de achtergrond. Niemand ziet haar staan en het valt haar bijzonder moeilijk om betekenis te geven aan haar zinloze bestaan. Ze benadrukt dat ze steeds goed behandeld is door haar werkgevers, maar tussen de lijnen door en in de reacties van de mensen voor wie ze werkt klinken heel wat denigrerende opmerkingen. Ze kan enkel reageren met enkele kleine daden van verzet: ze steelt het pistool van de heer des huizes, ze gooit rattenvergif weg, ze stopt steentjes in de blender. Haar sociale isolement wordt enkel doorbroken door de verboden ‘vriendschap’ die ze opbouwt met de straathond Yany en de telefoontjes met haar moeder diep in het zuiden. Als plots haar moeder sterft en ook de zwerfhond ongelukkig aan zijn eind komt, weet Estela dat er nog een derde dode zal vallen, want dat is nu eenmaal zo.

Alia Trabucco Zerán schrijft met Schoon een aanklacht tegen de eenzaamheid, een ode aan de vrouwen op de achtergrond en dat in de context van de Chileense opstanden en onlusten in 2019 naar aanleiding avn de steeds groter wordende kloof tussen arm en rijk. In een poëtische en beeldende taal schetst ze het moeizame leven van zij die niet alles in de schoot geworpen krijgen. Haar personages zijn levensecht, geloofwaardig en raak getypeerd. Schoon is een rauw boek dat raakt en overtuigt.

Recensie: Schoon -Alia Trabucco Zerán

Schoon

1  2  3  4  5

De uitzonderlijke nieuwe roman van Chileens literair talent Trabucco Zerán: een onvergetelijk portret van een vrouw, geknecht door haar omstandigheden – ontroerend en met een ijzersterk plot

Schoon begint met een onontkoombaar feit: er is een meisje gestorven.

Estela heeft haar moeder in het zuiden van Chili verlaten om te gaan werken bij een gezin in de hoofdstad Santiago, waar ze schoonmaakt en hun dochtertje opvoedt. Ze beschrijft de familie waarvoor ze zorgt, haar eigen familie die ze op het platteland achterliet, en de eenzaamheid, die zo ernstig is dat ze een nauwe relatie opbouwt met een zwerfhond die regelmatig langskomt. Langzamerhand komen de scheve machtsverhoudingen tussen haar en het gezin bloot te liggen en wordt duidelijk hoe onzichtbaar de rol van inwonende huishoudster is. Er is niemand die echt naar Estela luistert of zich voor haar ideeën interesseert. In de loop van zeven jaar verandert haar ogenschijnlijk simpele leven in een repetitieve en uiteindelijk gewelddadige nachtmerrie. Haar emotionele afstomping, samen met haar woede en uitputting, leiden ons naar het hart van de roman: naar wat er met het kind gebeurt.

• Twisted Lies - Ana Huang

• Koude harten - Gunnar Staalesen

• De verborgen boekwinkel - Evie Woods