Wat vrouwen willen - Maxine Mei-Fung Chung RECENSIE

Recensie: Wat vrouwen willen – Maxine Mei-Fung Chung

Ruth worstelt als sinds haar tienerjaren met obsessieve eetgewoonten. Marianna wil graag moeder worden, maar die toekomst komt op losse schroeven te staan als ze wordt bedrogen door haar man. Tia probeert haar plek te vinden als zwarte vrouw in een witte wereld. Ook Terri, Kitty, Agatha en Beverly hebben elk hun eigen verhaal en uitdagingen waarmee ze zich melden bij een psychotherapeut. In Wat vrouwen willen geeft therapeut Maxine Mei-Fung Chung een inkijkje in haar praktijk; in de manier waarop zij met haar patiënten aan het werk is en hoe deze vrouwen bezig zijn met de vraag wat ze nu eigenlijk willen.

Mei-Fung Chung opent haar boek met een eigen ervaring. Haar vader zei haar vaak dat ze te gevoelig was om te leven, "soms gevolgd door een felle mep." Juist het ontkennen van de verlangens die zij had, maakte dat ze ging ontdekken hoezeer haar verlangens ertoe deden. Dat is volgens haar ook de inspiratie en motor achter de gesprekken die ze heeft opgetekend in Wat vrouwen willen, overigens keurig met toestemming van de betreffende vrouwen. Sigmund Freud vroeg zich ooit al af wat vrouwen willen. Volgens Mei-Fung Chung zijn vrouwen geen mysterie, maar zit er wel iets complex aan hun verlangens. Dat probeert ze beter te begrijpen in haar werk en met dit boek.

In Wat vrouwen willen wordt de lezer uitgenodigd de therapiesessies van zeven vrouwen bij te wonen. Zoals gezegd worstelen ze allemaal met hun eigen uitdagingen. Het zijn ook zeven heel verschillende vrouwen, van verschillende leeftijden en culturele achtergronden. Dat maakt haar zoektocht naar een antwoord op de centrale vraag extra sterk. Maar wat misschien nog interessanter is, is het inkijkje in het werk van een psychotherapeut. Mei-Fung Chung is zelf namelijk de achtste vrouw die een rol speelt in dit boek. Niet alleen als verteller, maar ook met haar eigen ervaringen én als de therapeut. Wat vrouwen willen is daarmee niet alleen een boek over wat vrouwen willen. Mei-Fung Chung laat vooral ook zien hoe ze met haar patiënten aan het werk is. Daarin is zij zelf een belangrijke factor. Therapeuten spannen zich volgens haar in om te verbinden en te begrijpen. Zo ontwikkelt zich een relatie met de patiënt die het helen stimuleert.

Als therapeut heb ik een professionele verantwoordelijkheid om niet samen te spannen met mijn patiënten, maar om van nut te blijven door hen helder te laten denken. Maar op dit moment kom ik haar tegemoet en zeg ik ja, dat vind ik ook, Tia.

Wel is het goed om Wat vrouwen willen met de juiste verwachtingen te openen. Er wordt niet toegewerkt naar een kant-en-klaar antwoord in het laatste hoofdstuk. Iedere vrouw krijgt alle ruimte een inspirerend verhaal te zijn. Dat maakt, ondanks dat de losse onderdelen boeiend zijn, dat dit een boek is dat zich niet per se leent voor in één ruk uitlezen. Af en toe een hoofdstuk, of zelfs een los stukje, is prima; en misschien juist fijner door de zware kost die Mei-Fung Chung opdient. Ook lopen de levensverhalen en ervaringen van de patiënten, én de observaties van de therapeut en haar eigen verhaal door elkaar. Wat vrouwen willen is soms bijna een stream of consciousness-boek, een verteltechniek waarbij doorlopend de indrukken die iemand heeft worden weergegeven. Soms is het niet duidelijk waar het ene begint en het andere ophoudt. In combinatie met de keuze voor soms toch wel lastige woorden en ingewikkelde zinnen, maakt Wat vrouwen willen een interessant, maar niet per se makkelijk weglezend boek.

Wat vrouwen willen

1  2  3  4  5

In dit boek laat psychotherapeute Maxine Mei-Fung Chung door zeven diepgaande en ontroerende casussen uit haar praktijk zien dat ‘wat vrouwen willen’ helemaal geen mysterie is, maar vooral voor vrouwen zelf een mysterie lijkt omdat hen geleerd is hun verlangens te negeren of in dienst van iets of iemand anders te stellen. Van een jonge aanstaande bruid die worstelt met de acceptatie van haar seksualiteit tot een vrouw die haar leven oppakt na jaren van trauma, Wat vrouwen willen is een opwindend en intiem onderzoek naar het innerlijke leven van vrouwen.

• Twisted Lies - Ana Huang

• Koude harten - Gunnar Staalesen

• De verborgen boekwinkel - Evie Woods