Toen de maskers kwamen - Jennifer Dugan RECENSIE

Recensie: Toen de maskers kwamen - Jennifer Dugan

Sloan en Cherry ontmoeten elkaar in de zomer voordat Sloan eindelijk gaat studeren, op een zomerkamp waar ze begeleiders zijn. Voor het kamp goed en wel kan beginnen is er een moordaanslag, waarbij iedereen omkomt, behalve zij twee. Sloan en Cherry hadden direct al een klik, maar na deze traumatische gebeurtenis lijkt Cherry nog de enige op de wereld te zijn bij wie Sloan zich helemaal op haar gemak voelt. Daarbij komt kijken, dat Sloan zich enkel nog maar flarden van die avond weet te herinneren... Langzaamaan begint ze zich meer dingen te herinneren, maar de verwarrende beelden zorgen er voor dat ze zelfs Cherry op een gegeven moment niet meer vertrouwt.

Toen de maskers kwamen begint direct ontzettend spannend. Ondanks de achterflap heb je eigenlijk geen idee wat er gebeurd is, en je gaat met Sloan meekijken in de weinige herinneringen. De verwarring door de nachtmerries, gedachten en herinneringen en vooral de onduidelijkheid voor de lezer over wat er wel en niet is voorgevallen, dat jaagt je langzaam de stuipen op het lijf. Jennifer Dugan heeft dit echt heel goed gevangen en weet je dan ook heel goed direct aan te grijpen en vast te houden in de eerste hoofdstukken van het boek.

Daarnaast heeft Jennifer Dugan heel goed gebruik gemaakt van de paranoia van Sloan door het hele boek heen. Je gaat als lezer ook echt twijfelen aan de gebeurtenissen in het heden. Wat iets minder goed is gedaan, is de lengte van het middendeel. Na zo'n vliegensvlugge start lijkt het midden te slepen en valt de schrijfster in de herhaling. Toen de maskers kwamen wordt vanaf dat punt ook voorspelbaarder, het gedrag van Sloan is bijna saai te noemen. Dit doet echt af aan de vliegende start, en zorgt dat je als lezer niet meer zo betrokken bent als in het begin. Zeker jammer voor het einde, waar de beloofde verrassende wending en een bak van de psychologische horror terugkomen.

De personages zijn dan wel weer interessant te noemen. Bij veel langskomende familieleden en vrienden zou je het liefst wat meer achtergrondinformatie willen krijgen, om een band met ze op te bouwen, maar de manier waarop ze door Sloan (en ook door Cherry) makkelijk afgewimpeld worden en bijna irrelevant lijken voor het verhaal past wel bij de kleine wereld waar Sloan na de gebeurtenis in leeft. De twee hoofdpersonages zijn wel goed uitgedacht en krijgen ook een goede geschiedenis mee, waar Jennifer Dugan langzaamaan steeds meer herinnering en zaken uit terughaalt.

Toen de maskers kwamen is zeker een interessant verhaal met een interessante achtergrond rondom een sekte die langzaam Sloans wereld gaat overnemen. Ondanks dat Jennifer Dugan een vliegende start geeft aan haar boek en deze ook indrukwekkend afsluit, weegt dit bijna niet op tegen het oninteressant middendeel waar je je doorheen moet sleuren. Ben je echt op zoek naar een psychologische horror/jeugdthriller, dan is dit misschien toch wel je ding. De hoofdpersonages zijn wel goed uitgedacht en de verhaallijn is heel inventief. Maar, begin niet aan dit boek als je niet tegen duidelijk omschreven gore kan, want anders zul je nooit meer normaal een meloen kunnen doorsnijden.

Toen de maskers kwamen

1  2  3  4  5

Sloan en Cherry zijn de enige twee overlevenden van een aanval op het zomerkamp waar ze werkten. Ze kenden elkaar pas net, maar door hun gedeelde trauma zijn ze nu onafscheidelijk. Totdat Sloan meer te weten komt over de motieven van de groep achter de aanval. Is Cherry wel echt een slachtoffer, net als Sloan, of hoort ze bij de aanvallers? Hoe meer de gaten in Sloans geheugen worden gevuld en hoe meer ze ontdekt, hoe minder logisch het allemaal lijkt. Wie spreekt de waarheid? En wie overleeft de ontknoping?

• Twisted Lies - Ana Huang

• Koude harten - Gunnar Staalesen

• De verborgen boekwinkel - Evie Woods