Familiehuis aan zee - Simone Foekens RECENSIE

Recensie: Familiehuis aan zee - Simone Foekens

Simone Foekens is vooral bekend om haar feelgoodromans. Familiehuis aan zee is haar tweede boek in de serie over het koppel Coen en Sara.

Coen en Sara zijn de uitbaters van een hostel op het landgoed Ommele. Beide werken hard om van de plek aan zee een succes te maken. Op een dag krijgt het koppel bezoek van hun oude vrienden, Domien en Miranda. Die hebben heugelijk nieuws: ze gaan trouwen! Na enige discussie beslissen beide koppels dat het feest natuurlijk moet plaatsvinden in Ommele. Alleen lijkt iemand het gemunt te hebben op de reputatie van het hostel. En dit heeft dan weer invloed op de relatie tussen Coen en Sara. Overleven beide koppels de donkere tijden die Ommele te wachten staan?

Familiehuis aan zee is het vervolg op Hostel aan zee. De boeken kunnen afzonderlijk gelezen worden volgens de achterflap, maar is sterk af te raden. Het begin komt verwarrend op gang. Simone Foekens gooit met heel wat namen zonder enige toelichting. Hierdoor zijn de onderlinge relaties tussen de personages zeer onduidelijk. Pas na een tijdje vallen de puzzelstukjes in elkaar. In het begin is het dus even zoeken als je het eerste boek niet hebt gelezen. De karakters zijn bovendien niet zo sympathiek. Ze maken soms dubieuze keuzes die je in twijfel kunt trekken.

Het begin van Familiehuis aan zee is dus maar een vage introductie en niet zo aantrekkelijk voor de lezer. Pas halfweg komt het verhaal echt op gang. Dan gebeuren er dingen in het hostel die een beetje leven in de brouwerij brengen. De relaties tussen de personages staan op springen waardoor er bepaalde intriges ontstaan. Wie werkt er samen met wie? Zal de bruiloft wel in orde komen? Wat met de slechte recensies? Plots komen alle elementen samen tot een speciaal einde.

De plot is zeer onverwacht en is niet echt te plaatsen binnen het feelgoodgenre. Bovendien eindigt het verhaal redelijk open en voel je geen voldoening als lezer. De kaft van het boek belooft een zeer romantisch en zoetsappig verhaal, maar het tegenovergestelde is waar. Tegelijkertijd vertelt het wel eens een ander verhaal dan de meeste clichéromannetjes. Soms is het echte leven gewoonweg geen sprookje. Dit lijkt ook de boodschap te zijn die Simone Foekens wil meedelen.

Familiehuis aan zee is geen roman waarbij je zal wegzwijmelen. Ook al geeft de kaft je een andere indruk. Het verhaal komt in eerste instantie traag op gang, maar halfweg begint de spanning zich een beetje op te bouwen. Het einde is onverwachts en zeker niet cliché te noemen.

Delfts Grauw

1  2  3  4  5

In het Delft van de zeventiende eeuw zijn alle ware kleuren verdwenen en worden vervaardigde kleuren verkocht tegen belachelijk hoge prijzen. Hierdoor zijn de kleuren alleen beschikbaar voor de mensen die het kunnen betalen en wordt de kloof tussen arm en rijk duidelijker zichtbaar dan ooit. Als getuige van wat deze kleurengekte met de samenleving doet, probeert de jonge Jacob de ware kleuren terug te brengen. Hierbij krijgt hij hulp uit onverwachte hoek.

• Twisted Lies - Ana Huang

• Koude harten - Gunnar Staalesen

• De verborgen boekwinkel - Evie Woods