De omzwervingen van Boek - Melanie van de Peut RECENSIE

Recensie: De omzwervingen van Boek - Melanie van de Peut

Boek woont op de boekenplank bij Abbi en zijn dochter Ziza. Omdat hij heel dik is en geen letters heeft moeten de andere boeken niets van hem hebben. Hij voelt zich waardeloos maar eigenlijk is hij heel bijzonder. Hij kan zijn eigen verhaal schrijven! Als Abbi en Ziza op stel en sprong hun huis in Syrië moet verlaten vanwege een dreigende oorlog schranst Boek zich in Zizas rugzak en start zijn verhaal dat hij onderweg optekent. Lukt het hen om te vluchten naar Holland?

De omzwervingen van Boek is een lijvig boek. Het telt maar liefst 543 pagina's en verwijst vermoedelijk naar hoofdpersoon Boek die in het verhaal dik wordt genoemd omdat hij dikker is dan een gemiddeld boek. Melanie van de Peut neemt hierdoor een risico. Je kunt zeggen 'lekker lang leesplezier' of het zien als een drempel. Vooral kinderen die moeite hebben om hun aandacht vast te houden kunnen ontmoedigd raken bij het zien van dit boek. Laat je echter niet afschrikken want de hoeveelheid pagina's komt door de gedetailleerde beschrijvingen. Tot in detail beschrijft Melanie van de Peut de barre tocht die Boek, Ziza en Moesa afleggen vanuit Syrië naar Nederland.

Het verhaal begint bij de geboorte van Boek. Moesa probeert de kneepjes van het boekbinden onder de knie te krijgen en Boek is zijn eerste exemplaar. Het dikke boek bevat geen letters. Het is een notitieboek. Alle boeken kijken op hem neer omdat hij geen inhoud heeft. Maar eigenlijk is hij heel speciaal. Hij is in staat zijn eigen verhaal te schrijven. Als op een dag Oemi Boek koopt voor haar zoon Abbi start zijn levensverhaal. Bij Abbi en zijn dochter Ziza komt hij tot leven. Hij voelt hun stemming, de dreiging van de oorlog, maar ook de geborgenheid die Ziza voelt bij Oemi en Abbi. Als de spanningen tussen de regering steeds verder oplopen moeten ze noodgedwongen vluchten. Boek is bang om achter te blijven en stort zich van zijn plank en verschuilt zich in de rugzak van Ziza. Vanaf dat moment word je meegenomen in de moeilijke tocht die vluchtelingen uit wanhoop maken. Mensensmokkelaars, grenswachters, vluchtelingen kampen, mensen die overlijden, gezinnen die uiteen gerukt worden en ziektes komen voorbij. Gelukkig is er een goed einde maar de littekens blijven. Zowel fysiek, Boek is gehavend, maar ook mentaal. Achterin het boek vind je een lijst met filmpjes en artikelen die je kunt raadplegen bij het verhaal zodat je ook een beeld krijgt na de afloop van De omzwervingen van Boek, want zo'n verhaal draag je je hele leven mee en heeft invloed op alles.

De omzwervingen van Boek heeft een actueel thema: vluchtelingen en oorlog maar de manier waarop het verteld wordt, door de ogen van Boek die gelijktijdig zijn verhaal en dat van Ziza en Moesa opschrijft, maakt het origineel en boeiend voor jong en oud. Het boek is voor kinderen van twaalf jaar maar (groot)ouders lees vooral mee. Het geeft een goede inkijk van wat de oorlog, het vluchten en de periode daarna, als je veilig bent, met je doet. Gezien de omvang moet je wel even de tijd nemen om het te lezen maar dat geeft tegelijk de rust om elkaar vragen te stellen. Hoe zou jij je voelen als je noodgedwongen huis en haard moest verlaten? Je familie onderweg kwijt raakt en niet weet of ze nog in leven zijn?

De omzwervingen van Boek

1  2  3  4  5

Boek woont op de boekenplank van een gezin in Syrië, waar hij wordt gepest door zijn buurboeken. Boek is namelijk een leeg notitieboek, waar nog nooit in is geschreven. Hij heeft geen verhaal. Tot de opstanden tegen president Assad uitbreken en Boeks mens Abbi besluit te vluchten met zijn dochter Ziza. Dan neemt Boek een ingrijpend besluit. Hij gaat met hen mee. Het is het begin van een lange reis vol moeilijke, maar ook blije momenten. En van die reis naar Europa brengt Boek verslag uit op zijn eigen bladzijden. Een aangrijpend, meeslepend en razend actueel verhaal, waarin je ervaart hoe het is om te vluchten. Het uitgangspunt is origineel: het hoofdpersonage Boek vertelt het verhaal. Voor iedereen vanaf 12 jaar.

• Twisted Lies - Ana Huang

• Koude harten - Gunnar Staalesen

• De verborgen boekwinkel - Evie Woods