De schandalen - Herman Stevens RECENSIE

Recensie: De schandalen - Herman Stevens

Roda wil er graag bij horen op de middelbare school. Om daarvoor te zorgen bewijst ze haar dienst aan een aantal jongens. Wanneer Roda klaar is met de middelbare school wil ze niet meer verder leren en gaat aan de slag als administratief medewerker. Aan de andere kant staat Erik. Een leerkracht die na ontoelaatbaar gedrag wordt geschorst en zich vervolgens afzijdig houdt.

In De schandalen neemt Herman Stevens je mee in de liefdeslevens van Roda en Erik. Roda en Erik hebben echter allebei een andere kijk op liefde. Erik bekijkt liefde aan de hand van Romeinse gedichten. Hierin wordt met name beschreven dat liefde wederzijds is, maar dat de man altijd boven de vrouw staat. Wanneer de een meer verlangt dan de ander, dan is de relatie gedoemd te mislukken. Middels het verleden van Roda wordt het duidelijk dat de ongelijkheid tussen man en vrouw ook in dit scenario aanwezig is.

In De schandalen maak je eerst kennis met Roda en haar leven op de middelbare school. Haar vriendjes, haar ouders en zus, ze worden allemaal uitvoerig beschreven. Ineens gaat het verhaal verder vanuit Erik. Je zult eerst denken dat dit weer een nieuw vriendje van Roda is, maar niets is minder waar. Je duikt in een nieuw personage en leert hoe Erik in elkaar zit, voordat Erik en Roda bij elkaar komen.

Herman Stevens schrijf op een rustig tempo en zal je niet verrassen met onverwachte wendingen. Ironie moet ervoor zorgen dat je interesse blijft houden in het verhaal. Dit werkt enigszins, maar er ontbreekt spanning en vaart. Er zijn veel passages waar maar weinig gebeurt en deze trekken zich erg lang. Je komt maar langzaam verder in het verhaal. Het gevoel dat er iets moet gebeuren blijft aanhouden en wordt niet bevredigd.

Herman Stevens werkt zijn karakters grondig uit. Niet alleen middels De schandalen die ze op hun naam hebben staan, maar ook doordat hij de tijd neemt om gedachten, gevoelens en wensen te beschrijven. Hij gaat hier secuur te werk en weet tot de verbeelding te spreken.

De liefhebber van een fijnzinnig literair werk zal bij De schandalen goed aan zijn trekken komen. De lezer die houdt van vaart, behoefte heeft aan onverwachte wendingen en spanning in afloop zal minder enthousiast zijn over dit werk van Herman Stevens.

De schandalen

1  2  3  4  5

ls tiener leeft Roda al naar haar eigen wetten. School doet er voor haar niet toe, want ze leert alles via de zomerliefdes die zij telkens beleeft alsof haar leven ervan afhangt. Altijd verliefd, altijd eenzaam.

De toedracht van Eriks ontslag is nooit opgehelderd. Hij had wat leerlingen verteld over oude liefdespoëzie – zijn grote onderwerp – en dat was verkeerd gevallen. De geruchten achtervolgen hem twintig jaar later nog wanneer een oud-leerling bij hem thuis aanklopt. En blijft, want Eriks witte huis is Roda’s laatste kans om haar angsten te overwinnen.

De schandalen is het verhaal van een speurtocht. Erik graast half Italië af op zoek naar een verdwenen Latijns manuscript. Roda zoekt iets wat niemand ooit heeft gevonden. En Erik zoekt Roda, elke keer wanneer ze verdwijnt. Bovenal is De schandalen een roman over het schandaal van de liefde en de pijn van vervulde wensen

• Twisted Lies - Ana Huang

• Koude harten - Gunnar Staalesen

• De verborgen boekwinkel - Evie Woods