Een dag om nooit te vergeten – Jill Mansell RECENSIE

Recensie: Een dag om nooit te vergeten – Jill Mansell

Je trouwdag is natuurlijk een dag om nooit te vergeten. Voor Freya en Cameron krijgt dat 'nooit vergeten' wel een heel andere lading als de dominee het op hun bruiloft laat afweten. Zijn vrouw Ruby confronteert hem vlak voor de huwelijksinzegening met zijn affaire, en volledig afgeleid loopt hij onder een auto. De niet-getrouwden laten het feest maar wel doorgaan, en daar staat Lottie ineens oog in oog met Max, haar beste vriend van vroeger. Precies op het moment dat hun vriendschap op het punt stond te veranderen in een liefdesrelatie, gebeurde er iets waardoor ze elkaar bijna vijftien jaar niet meer gezien hebben. Tot deze dag, waarop de levens van meerdere inwoners van het dorpje Lanrock een onverwachte wending nemen.

Plotselinge gebeurtenissen die levens op hun kop zetten, onmogelijke liefdes die toch misschien mogelijk zijn, jeugdvrienden die elkaar uit het oog verloren zijn en weer terugvinden, een verzameling van verhaallijnen, die zich afspelen tegen de achtergrond van het Engelse platteland. Dan kan het kan niet anders of je hebt een boek van Jill Mansell in handen. Mansell is een auteur die in de wereld van de chicklits geen introductie nodig heeft. Ook haar nieuwste boek Een dag om nooit te vergeten zal ongetwijfeld weer door veel lezers opengeslagen worden zonder dat ze zich verdiepen in waar het boek over gaat. Want dat zit met Mansell voor haar fans toch wel goed. Romantiek, en niet één maar meerdere liefdesverhalen tegelijk; een fijn, typisch Brits dorp op het platteland, ver van de grote stad Londen; humor; en vooral een gelukkig einde voor iedereen. Met Mansell weet je wat je krijgt.

Dat heeft natuurlijk twee kanten. Zoals ze zelf pas in een interview zei: "Voor elke lezer die zegt dat je voorspelbaar bent, zijn er duizenden die op dat happy end wachten." (Het Parool, 12 april 2024) En het is ook heerlijk om te kunnen beginnen aan een boek dat je zonder twijfel tot de laatste bladzijde uit gaat willen lezen. Een dag om nooit te vergeten leest zeker weer makkelijk weg. Mansell heeft een toegankelijke schrijfstijl, ook de personages zijn niet gecompliceerd en de korte fragmenten uit de levens van de verschillende dames volgen elkaar in hoog tempo op. Er is voor iedereen wel iemand om zich mee te identificeren, de personages zijn in dit boek zelfs bijna elkaars tegenpolen. Van de twee dertigers wil de één een relatie en de ander wil juist van haar relatie af. De andere twee, zo'n tien jaar ouder, worstelen juist met respectievelijk het krijgen van een kind zonder partner en het niet nog meer kinderen willen terwijl haar partner het misschien wel wil.

Mansell schuwt in Een dag om nooit te vergeten opnieuw de grotere thema's niet. Overspel, een kinderwens, scheidingen en de relatie met een vroegere partner... Ook een one night stand is geen probleem; voor de omgeving misschien wel, maar niet voor deze onafhankelijke stoere vrouwen. In dat opzicht gaat Mansell goed met haar tijd mee. Maar ondanks dat het eenvoudig is je in te leven in Lottie, Freya, Ruby en Iris, komen ze niet echt tot leven. Het voelt sowieso alsof Mansell op een bepaalde afstand begint te komen met haar jongere personages. Of iemand nu dertig of veertig is, ze rolt met dezelfde levenshouding uit de pen van Mansell. En dat is sowieso een punt waarop het hapert bij Een dag om nooit te vergeten. De personages voelen als mensen die we allemaal al wel eens eerder ontmoet hebben in eerdere boeken van Mansell. Lottie is onhandig maar positief, Max is de hunk die populair is bij elke vrouw die hij tegenkomt, Ruby ontworstelt zich stoer aan haar echtgenoot en kiest voor een eigen leven.

Dan is er halverwege Iris die zich tot vierde hoofdpersoon ontpopt, maar eigenlijk maar een paar verhaalfragmenten voor zichzelf heeft. Mansell vindt het zelfs geen probleem nog verderop in Een dag om nooit te vergeten nog even een uitstapje te maken naar een verhaallijn met de ouders van Lottie en Max in de hoofdrol. Waardoor we een aantal hoofdstukken lang even niets meer lezen over de oorspronkelijke hoofdpersonen. Die vreemde keuzes geven wel een beetje aan dat Mansell in dit boek maar wat lijkt te doen. Ze leunt flink op dat waarvan ze weet wat ze goed kan en husselt het tot een nieuw verhaal. Maar ze doet dat zonder veel overtuiging, en wordt hier en daar ook wel wat ongeloofwaardig. En waar ze onderweg iets leuks bedacht, heeft ze dat ook even uitgewerkt. Dat maakt dat je als lezer wat door het verhaal hobbelt, zonder echt geraakt te worden door het verhaal of de personages.

Is dat erg? Nee, want ook Een dag om nooit te vergeten is weer een prima weglezend Mansell-boek. De verhaallijnen worden keurig afgehecht, en je kunt het boek vervolgens rustig wegleggen. Maar ga je over een tijdje nog na kunnen vertellen waar de nieuwste van haar hand over ging? Nee, waarschijnlijk niet. Daarvoor is het allemaal zoals gezegd wat te bekend en te afstandelijk. Toch zal dit boek zeker weten weer een succes worden, en er moet gezegd worden dat deze fris en vrolijke uitgave met zelfs bloemen op de zijkanten een feestje op je nachtkastje is. En ongetwijfeld kijken we vervolgens met z'n allen weer vrolijk uit naar haar volgende, waarvoor ze de puntjes alweer op de i aan het zetten is. Want soms heb je inderdaad gewoon niet meer nodig dan een paar vriendelijke personages en een happy end.

Een dag om nooit te vergeten

1  2  3  4  5

Lottie is te gast op dé bruiloft van het jaar, een dag om nooit te vergeten. Daar ziet ze Max voor het eerst in vijftien jaar. Hun laatste kus was de beste uit Lotties leven. Ze stonden aan de vooravond van een prachtig liefdesverhaal. Toen gebeurde er iets schokkends dat hen uit elkaar dreef. Nu is hij hier, natuurlijk knap als altijd, en hij plaagt Lottie weer als vanouds – en die tintelende elektrische aantrekkingskracht is meteen terug. Lottie kan het niet uitstaan. Bovendien is Max buiten bereik. Ruby’s man Peter zal het huwelijk inzegenen. Zij heeft hem altijd gesteund, maar wanneer ze de waarheid over hem ontdekt is ze zo verontwaardigd en vol ongeloof dat ze een heel impulsieve beslissing neemt, zonder aan de gevolgen te denken. En niets zal ooit nog hetzelfde zijn… Zal dé bruiloft van het jaar nog plaatsvinden? Als er liefde in de lucht hangt, kan er van alles gebeuren…

• Twisted Lies - Ana Huang

• Koude harten - Gunnar Staalesen

• De verborgen boekwinkel - Evie Woods