Dood of levend - Sophie McKenzie RECENSIE

Recensie: Dood of levend - Sophie McKenzie

Cat is vorig jaar haar vader verloren en probeert de zomer door te komen met haar ongeduldige ruziezoekende moeder. Aan haar zusje heeft ze ook niet veel gezelschap want zij praat niet meer sinds het overlijden van haar vader. Wanneer Cat gebeld wordt door een onbekend persoon, staat haar leven op zijn kop. En dan hebben we het nog niet gehad over de nieuwe tijdelijke bewoners van het tuinhuis.

Dood of levend is een jeugdthriller geschreven door Sophie McKenzie. Wanneer je het boek openslaat is deze, ondanks de mogelijk intimiderende dikte van het boek, heel erg toegankelijk. De opzet, de grootte van het lettertype en de hoeveelheid tekst op een pagina passen heel erg bij de doelgroep van tien tot vijftien jaar. Daarnaast bestaat het verhaal uit niet al te lange hoofdstukken waardoor je vlot door het verhaal heen komt.

Sophie McKenzie heeft een fijne en vlotte schrijfstijl die ook goed aansluit bij de doelgroep. Er is gebruik gemaakt van simpel taalgebruik waardoor het makkelijk te volgen is. Er worden onderwerpen aangesneden die zeker voor de doelgroep aanspreekbaar kunnen zijn. Dit zijn onderwerpen zoals verlies van een familielid of huisdier, vrienden, verliefd worden en de toegang tot de wijde wereld.

De personages zijn leuk neergezet. Cat is het hoofdpersonage en vanuit haar ervaring en emotie lezen we Dood of levend. Het is interessant om haar ontwikkeling door het verhaal heen mee te maken. De ervaring die ze opdoet met Tyler als vriend terwijl ze eigenlijk erg eenzaam is, maar ook haar beeld rondom haar vader en hoe dat door de tijd heen verandert naarmate ze meer over hem te weten komt. Cat maakt dus niet alleen persoonlijke ontwikkeling door maar ook ontwikkelt zij zich op het gebied van relaties met anderen.

Het verhaal is redelijk spannend, zeker omdat Cat niet altijd veilig is. Er heerst een continue dreiging door het verhaal heen, maar het is niet direct duidelijk waar de dreiging vandaan komt. McKenzie zet de lezer een paar keer op het verkeerde been door andere personages verdacht te maken voordat we als lezer achter het echte verhaal komen. Door deze spanning is het verhaal fijn te lezen.

Dood of levend is een leuke jeugdthriller geschreven door Sophie McKenzie. Het is een verhaal waar menig tiener zich kan inleven. Het verhaal is op een toegankelijke manier geschreven en de spanning zorgt ervoor dat het verhaal fijn te lezen is. Om deze redenen krijgt dit verhaal vier hartjes.

Politie niet betreden - Dood of levend

1  2  3  4  5

Cat’s vader is een jaar geleden verdronken bij een bootongeluk. Ze voelt zich alleen en verloren. Haar zusje praat sinds het ongeluk niet meer en met haar moeder heeft ze steeds vaker ruzie. Maar dan krijgt ze een bizar appje: haar vader leeft nog!

Samen met Tyler, de knappe jongen die met zijn vader in hun tuinhuis is komen wonen, gaat Cat op onderzoek uit. Hoe meer ze ontdekken, hoe gevaarlijker het wordt. Kan Cat de leugens ontrafelen en haar familie redden?

• Twisted Lies - Ana Huang

• Koude harten - Gunnar Staalesen

• De verborgen boekwinkel - Evie Woods