Koud Rood - Chris Ryan RECENSIE

Recensie: Koud Rood – Chris Ryan

Chris Ryan mag ondertussen al de koning van de actiethriller genoemd worden.  Deze Britse voormalige militair put voor zijn boeken steevast uit eigen ervaringen. Al op jonge leeftijd ging hij  bij het leger en werd uiteindelijk lid van de gevreesde SAS, de elitesoldaten die geheime missies, moordcommando’s en ‘Special Ops’ dienden uit te voeren. Hij kwam in alle uithoeken van de wereld terecht en eindigde zijn actieve carrière in de tweede Golfoorlog. Daarna gebruikte hij al zijn ervaring voor het schrijven van bestsellers en realityseries voor verschillende Britse zenders.

Zijn nieuwste boek Koud Rood is een geval apart. In zijn nawoord schrijft Chris Ryan dat dit zijn meest actuele boek is tot nu toe. Koud rood speelt zich immers af in het door Rusland belaagde Oekraïne. Volgens Chris Ryan zijn de SAS-elitesoldaten de enige die in staat zijn om opperste bescherming te bieden aan belangrijke personen in oorlogsgebied. Dit is dan ook het uitgangspunt van Koud Rood. Enerzijds is er Luke Carter. Deze plichtsgetrouwe sergeant helpt de Oekraïense geheime dienst met de beveiliging van presedent Volosjyn en slaagt erin diens leven te redden. Anderzijds is er Lukes broer, Jamie. Hij gaat steeds in de clinch met zijn oversten en stevent af op oneervol ontslag binnen het Regiment. Maar dan krijgt hij een speciale missie: hij moet de tweede man van Oekraïne, generaal Koltrov , beveiligen en op zoek gaan naar verraders. Al vlug  merkt Jamie dat er iets niet pluis is in de entourage van de generaal. En als deze laatste, tegen advies, aandringt op een ontmoeting met de president, komt de ware toedracht naar boven. Wat volgt is een razendspannend actievol plot met een weliswaar heroïsch, maar onverwacht einde.

Koud rood is een Chris Ryan-actiethriller pur sang en dus niet voor de gevoelige lezer. Ryans stijl is hard, expliciet en onverbloemd. Hij gaat gruwelijkheden niet uit de weg en schetst alles zeer beeldend. Elke scene is zo filmisch beschreven dat de lezer zich perfect een voorstelling kan maken van het gebeuren, tot in de kleinste details.  De meeste personages zijn eerder vlak en een beetje stereotiep, wat je van elitesoldaten misschien wel kan verwachten: alfamannetjes met een teveel aan testosteron. Toch krijgt Jamie Carter wel diepgang en wordt hij zeer geloofwaardig neergezet. De grote kracht van Chris Ryan schuilt natuurlijk in de beschrijving van de actie. Hij sleurt  de lezer voortdurend van de ene actiescène naar de andere, zodat de spanning nergens inzakt. Zoals het een echte actiethriller betaamt, zit de lezer voortdurend op het puntje van zijn stoel. Bijzonder is dat Ryan met dit boek echt wel een doel heeft: hij laat de lezer zien hoe het er op dit moment aan toegaat in een reëel conflict. Hij draagt dit boek ook op aan alle gesneuvelde soldaten van Oekraïne. In de eerste plaats echter blijft het natuurlijk een bovenste beste actiethriller.

Recensie: Koud Rood - Chris Ryan

Koud rood

1  2  3  4  5

SAS-eenling Jamie ‘Geordie’ Carter wordt toegewezen aan een nieuwe eenheid. Hij heeft de taak de rotte appels uit de groep te halen. Maar als iemand hem het zwijgen probeert op te leggen wordt hij uit het team gehaald en krijgt hij een dodelijke opdracht.

Viktor Koltrov is een charismatische en populaire Oekraïense generaal. Zijn verbluffende overwinningen op de Russische militaire machine hebben hem tot het publieke gezicht van een strijdbaar Oekraïne gemaakt. En daarmee ook tot een belangrijk doelwit voor de huurmoordenaars van het Kremlin.

Carter moet Koltrov beschermen terwijl hij begint aan een gevoelige operatie om hooggeplaatste verraders uit de Oekraïense regering uit te schakelen. Dat is van vitaal belang als Kyiv de indringers wil verslaan. Maar generaal Koltrov in leven houden valt niet mee en Carter heeft al zijn verstand en vaardigheden nodig om het gevaar voor te blijven. Want de grootste dreiging komt niet uit Moskou. Maar van de vijand binnenin.

• Onderstroom - Linda Jansma

• Bloedwraak - Marcella Kleine

• Recensie: Lotgenoten - Sabrine Ingabire