De laatste dag - Cesca Major RECENSIE

Recensie: De laatste dag - Cesca Major

De Laatste Dag is geschreven door de Britse fulltime auteur en scenarioschrijfster Cesca Major. Ze heeft ook diverse, succesvolle, boeken onder een pseudoniem uitgebracht. Haar boeken zijn in tien verschillende landen gepubliceerd.

De zakenvrouw Emma heeft een drukke baan en probeert die te combineren met de zorg voor haar gezin. Alles moet bij Emma in de hoogste versnelling gebeuren, telefoon beantwoorden, heel veel mailtjes en appjes wegwerken. Daarnaast zorgen dat de kinderen op tijd op school en clubjes zijn en dan ook al hun spullen bij zich hebben. Als haar man Dan ’s morgens na een woordenwisseling met Emma, omdat ze hun jubileum vergeten is, gehaast hun huis verlaat volgt een harde klap en ….is Dan er niet meer.

De laatste dag begint in hoofdstuk één met een brief die door Dan geschreven is op drie december in 2007. De afspraak is dat Dan en Emma elkaar ieder jaar op drie december een brief schrijven, dat is de datum dat ze elkaar ontmoet hebben. Vervolgens wordt de lezer meegenomen in het razendsnelle leven van Emma. Er zijn een nooit te stoppen hoeveelheid berichten van haar werk, commissies en privé die beantwoord en gelezen moeten worden. Die berichten zijn door het hele boek te lezen. Soms wat verwarrend, de inhoud en degene die de berichten sturen vliegen van hot naar her. In dit deel van het boek zijn de zinnen kort wat het gehaaste leven van Emma goed weergeeft.

De brieven van Dan zijn een rode draad in het boek, door de brieven krijgt de lezer inzicht in hun relatie door de jaren heen. De brieven van Emma zijn vaak onaf of nooit verzonden. Emma is duidelijk de hoofdpersoon in het boek, Dan zou je letterlijk een ‘schaduw personage’ kunnen noemen. Hij is aanwezig maar toch ook weer niet. Dat is meteen het hoofdthema in De Laatste Dag. Dan is verongelukt maar toch iedere dag weer aanwezig en het is ook iedere dag weer drie december. Aangrijpend beschrijft Cesca Major hoe Dan iedere avond voor Emma naar bed opnieuw sterft. Het verdriet maar vooral de wanhoop en chaotische gedachten van Emma, en zijdelings de kinderen, is invoelend maar ook wel verwarrend om te lezen.

Hoe gaat iemand om met een groot verlies, proberen het leven opnieuw te leven zal niet gaan, fouten kan men niet meer herstellen. Zou Emma dingen anders gedaan hebben, zouden zij beiden dingen in hun relatie of werk anders ingevuld hebben? Hun problemen anders opgelost hebben, de kinderen meer aandacht gegeven hebben?

Een boek over liefde, verdriet en rouwverwerking maar ook over het langzaam vinden van een nieuwe balans en inzicht in het leven.

De laatste dag is geen luchtig boek, af en toe ingewikkeld door het heen en weer springen van de gedachten en wanhoop van Emma. Dan zijn er ook nog de app en mail berichten en de flashbacks door middel van de brieven van Dan. Een bijzonder boek wat sommige lezers met vragen achter kan laten.

Recensie: De laatste dag - Cesca Major

De laatste dag

Cesca Major

1 februari 2024

ISBN 9789022599334
    Uitgever Boekerij
    336 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5

Het is maandagochtend en zoals gewoonlijk vliegt de Londense zakenvrouw Emma de deur uit. In beslag genomen door haar volle inbox en steeds langer wordende to-dolijst, merkt ze niet dat de sfeer in huis gespannen is. Als ze na een lange dag thuiskomt en blijkt dat ze alwéér hun jubileum is vergeten, is voor haar man Dan de maat vol. Na een knallende ruzie stormt hij naar buiten, de straat op. Emma hoort piepende remmen, een harde knal, een loeiend autoalarm. En ze weet dat Dan nooit meer thuis zal komen.

De volgende dag wordt Emma in diepe rouw wakker… naast Dan. Het is opnieuw maandag. En de volgende dag weer, én de dag daarop. Elke ochtend wordt Emma wakker naast haar echtgenoot, om hem aan het eind van de dag weer te verliezen. Maar elke nieuwe dag is een nieuwe kans. Een kans om het anders te doen. Om de perfecte dag te creëren. En misschien, heel misschien, zelfs om het einde te veranderen.

• Bloedwraak - Marcella Kleine

• Recensie: Lotgenoten - Sabrine Ingabire

• Twisted Lies - Ana Huang