Bloemeneiland - Suzanne Vermeer RECENSIE

Recensie: Bloemeneiland – Suzanne Vermeer

Een halfjaar geleden is de moeder van Pien overleden en Pien zit er behoorlijk doorheen. Ze heeft even een andere omgeving nodig en ze besluit om samen met haar vriendin Leonor op vakantie te gaan. Terwijl ze nadenken over een bestemming, vindt Pien tussen haar moeders post een mysterieuze brief uit Madeira. De brief is voldoende reden om te besluiten naar het groene bloemeneiland Madeira te gaan. Daar stapelen de geheimen zich op.

Op Madeira gaat Pien op zoek naar haar verleden. De brief uit Madeira heeft ervoor gezorgd dat Pien op zoek is gegaan naar documenten van vroeger. In de kluis van het huis van haar moeder heeft Pien foto’s gevonden, die ze niet kent en ze is gaan twijfelen aan haar afkomst. Wie was toch haar vader en was haar moeder haar moeder wel. De zoektocht op Madeira verloopt niet zonder slag of stoot. Het is lastig om informatie te vinden over iets dat zich veertig jaar geleden afspeelde en ook niet iedereen is even blij als Pien en Leonor in hun persoonlijke levens komen wroeten. Dit levert een aantal spannende momenten op.

Bloemeneiland is het laatstverschenen boek van Suzanne Vermeer en kwam uit in april 2024. Zoals waarschijnlijk wel bekend is Suzanne Vermeer het pseudoniem van de in juni 2011 overleden auteur Paul Goeken. In overleg met zijn familie is besloten om de boeken van Suzanne Vermeer voort te zetten. Suzanne Vermeer staat bekend als thrillerauteur. Een thriller is een verhaal waarin de nadruk ligt op actie en gevaar. Je kunt je afvragen in hoeverre dat helemaal opgaat voor Bloemeneiland. Het boek kent spannende momenten, maar doorgewinterde thrillerlezers zullen Bloemeneiland hooguit een thriller in de categorie light noemen.

De schrijfstijl is niet altijd even prettig. De dialogen kennen soms erg lange monologen van de hoofdpersonen. Hierin geven ze jou als lezer wat extra achtergrondinformatie en de auteur heeft dit duidelijk niet buiten de monologen willen vertellen. De dialogen komen daardoor niet altijd even natuurlijk over. Daarnaast verliest de auteur zich van tijd tot tijd in beschrijvingen en onnodige informatie. Het feit bijvoorbeeld dat Piens moeder aan de Zwolseweg in Deventer woonde is leuk om te weten, maar dat daar vlakbij in real life een moord heeft plaatsgevonden voegt weinig tot niets toe aan het verhaal. In plaats hiervan had Vermeer wellicht beter dat enkele laatste losse eindje in het plot kunnen afronden.

Dat alles neemt niet weg dat het boek onderhoudend is en vlot leest. Leuk is dat de hoofdpersonen twee alleenstaande vrouwen van veertig jaar zijn die hun leven op orde hebben en ook niet bepaald op zoek zijn naar een relatie. Het verhaal is rond een duidelijk plot opgebouwd en is redelijk voorspelbaar, maar het kent gelukkig wel een paar verrassende wendingen. Bloemeneiland is echt een boek om mee te nemen op vakantie, het liefst naar Madeira natuurlijk, om onbekommerd en ontspannen in het zonnetje te kunnen lezen.

Bloemeneiland

1  2  3  4  5

Pien zit er sinds de dood van haar moeder een halfjaar geleden behoorlijk doorheen. Om haar thuissituatie te ontvluchten en weer wat energie te krijgen, besluiten zij en haar beste vriendin Leonor op vakantie te gaan. Terwijl ze nog over de locatie twijfelen, krijgt Pien uit onverwachte hoek een mysterieus bericht. Dit spoor brengt hen naar het groene Madeira. Wanneer daar steeds meer geheimen naar boven komen, lijkt alles wat Pien over haar verleden dacht te weten anders te zijn...

• Bloedwraak - Marcella Kleine

• Recensie: Lotgenoten - Sabrine Ingabire

• Twisted Lies - Ana Huang