Tom Clancy Rode Winter - Marc Cameron RECENSIE

Recensie: Tom Clancy Rode Winter– Marc Cameron

Tom Clancy, ’s werelds meest vermaarde schrijver van technothrillers, overleed in 2013.Zijn grote actieheld Jack Ryan mocht niet mee verdwijnen. De hoofdrolspeler van, onder meer The Hunt for Red October en Patriot Games en nog 16 ander boeken van Clancy werd wereldwijd een fenomeen en was razend populair. Na zijn dood schreven aanvankelijk Mark Greany en Grant Blackwood enkele Jack Ryan-thrillers. Beiden hadden nog samengewerkt met Clancy aan zijn laatste boeken. Sinds 2017 verschijnen elk jaar minimum twee thrillers, afwisselend van de hand van Mike Maden, Don Bentley en Marc Cameron. Deze laatste is ook bekend van zijn actie-avonturenthrillers rond Jericho Quinn, maar is met  Tom Clancy Rode Winter ondertussen ook al aan zijn zevende boek toe rond Jack Ryan.

In Rode Winter keert Cameron terug in de tijd. Hij neemt de lezer mee naar de Koude Oorlog, naar 1985 om precies te zijn.  Wanneer in de woestijn van Nevada een geavanceerde F117 Nighthawk neerstort, proberen de spionnen van de Sovjet-Unie er alles aan te doen om de radarontwijkende technologie van het toestel in handen te krijgen. Ondertussen wordt de CIA in Berlijn geconfronteerd met een dubbele uitdaging: enerzijds wil een Sovjet-spion overlopen in ruil voor asiel, anderzijds zitten ze met een mol die geheimen doorspeelt aan de andere kant. Beiden moeten ontmaskerd worden. Daarom wordt de jonge analist Jack Ryan naar Berlijn gezonden, samen met de meer ervaren Mary Pat Foley. Samen moeten ze de hoofdrolspelers ontmaskeren en de veiligheid van de  US garanderen.

Marc Cameron kent de werking van de geheime diensten door en door en is op de hoogte van alle technische snufjes op het gebied van spionage en contraspionage. Tom Clancy deed het hem voor en  pakte graag uit met technische details, toch overdrijft Cameron soms hierin. Bovendien goochelt de auteur ook nu weer met tal van personages waardoor het soms moeilijk om volgen is. Het lijkt wel alsof de uitgever bepaald heeft dat het Rode Winter 500 bladzijden diende te worden, waar eigenlijk de helft volstaat. Het verhaal rond het neergestorte toestel en de gebeurtenissen in Berlijn lijken nauwelijks verband te houden met elkaar en zorgen best wel voor verwarring. Ook de verschillende instanties die betrokken zijn bij beide zaken, zijn zodanig uitgebreid dat het soms zoeken is naar wie nu wat doet. Nochtans biedt de stof en de setting in het Berlijn tijdens de Koude Oorlog best veel kansen tot een spannende en intelligente thriller. De overvloed aan technische details, het blijven opvoeren van personages, elk met hun zeer gedetailleerde achtergrond, en de verschillende betrokken instanties doet de lezer echter op verschillende momenten afhaken. Gelukkig brengt een ‘lijst van belangrijkste personages’ aan het begin van het boek enig soelaas. Grote Clancy-fans herkennen natuurlijk verschillende van deze namen en vinden de uitwerking van hun evolutie best wel interessant. Desalniettemin lijkt ‘less is more’ een goede raad te zijn voor de ongetwijfeld deskundige Marc Cameron. Hij moet meer doseren, iets wat zijn collega-Tom Clancy-auteurs wel in zich lijken te hebben. Het lijkt ook vreemd om terug te keren naar de beginjaren van Jack Ryan, terwijl in de andere boeken zijn zoon al de hoofdrol blijkt te spelen. Ware Tom Clancy-fans zullen zich minder storen aan de veelheid van informatie, want uiteindelijk blijft Cameron ook wel trouw aan het concept van de spannende technothriller.

Jack Ryan - Tom Clancy Rode winter

1  2  3  4  5

Zal het Jack Ryan lukken, met de Oost-Duitse geheime politie op zijn hielen, op tijd antwoorden te vinden?

In 1985 stort een F117 neer in de woestijn van Nevada. De Nighthawk is de meest geavanceerde Amerikaanse straaljager en de Sovjet-Unie is er alles aan gelegen om het ultrageheime wapen in handen te krijgen.

Tegelijkertijd neemt in Oost-Berlijn een mysterieuze figuur contact op met de CIA met een spectaculair voorstel: de spionageplannen van zijn regering in ruil voor politiek asiel. Het is een aanbod dat haast te mooi is om waar te zijn, en dus zal iemand naar de andere kant van de Berlijnse Muur moeten gaan om uit te vinden of de overloper de waarheid spreekt.

Het is een klus die Deputy Director James Greer aan maar één persoon durft toe te vertrouwen: Jack Ryan. Maar zal het Ryan lukken, met de Oost-Duitse geheime politie op zijn hielen, om op tijd antwoorden te vinden? Voordat de Koude Oorlog overgaat in een Rode Winter?

• Geef je op voor de Chicklit.nl leesclub met Six More Months of June

• Campinggasten – Liz Ouwens

• Escape from a game 1: Het geheim van spookeiland - Dustin Brady