De verborgen bibliotheek van Warschau - Madeline Martin RECENSIE

Recensie: De verborgen bibliotheek van Warschau - Madeline Martin

Super moedige vrouwen in De verborgen bibliotheek van Warschau.

De padvinderij is een niet te miskennen verzetshaard in het Warschau van de Tweede Wereldoorlog. Zofia komt er uit voort die samen met haar Joodse hartsvriendin Janina grote offers brengt om de vernietiging van de literatuur door de nazi’s te voorkomen. Ze verbergt met meervoudig gevaar voor eigen leven boeken in de krochten van een vernielde bibliotheek als Janina en haar familie naar het getto worden verbannen. Beide vrouwen zien veel van wat haar lief is weggevaagd, maar niet de ontembare wil om het gedachtegoed van hun land uit de klauwen van de bezetter te houden.

Madeline Martin (1993)schrijft met De verborgen bibliotheek van Warschau een grootse historische roman waarbij ze jaren in onderzoek stopt om met haar gefingeerde personen zo dicht mogelijk bij de waarheid te blijven. De realiteit van een stad die de volledige vernietigingsdrang van Hitler en zijn bestiale trawanten over zich heen krijgt. Hier wordt Moed met een kapitaal geschreven.

Een stad en een land die zich nog maar niet hebben losgemaakt van Russische overheersing en door Stalin in de tranen trekkende finale van een nieuwe wereldbrand opnieuw de dolk in de rug gestoken krijgen als hij zijn leger verbiedt om het Poolse Ondergrondse Staat en het Thuisleger te hulp te schieten wanneer die in 1944 een ongelijk gevecht voeren tegen een nietsontziende Duitse overmacht. Russen die het eerder aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog al met de Duitsers op een akkoord gooiden om het Poolse grondgebied te verdelen. Zo konden de nazi’s hun weerzinwekkende ideeën volledig botvieren in een vernietigingsdrang waarbij de complete cultuurschat in vlammen opging. Met uitzondering dan van de literatuur.

Tegen deze achtergrond schetst Martin een aansprekend verhaal over om met haar te spreken een oorlog die zoveel meer is dan een gefluisterd gerucht. Lezende weg hecht je je aan twee jonge vrouwen. In de eerste plaats aan Zofia, die haar opbloeiende liefde voor een medestrijder weg stopt en die, als ze deze eindelijk durft te openbaren na het verlies van zoveel dierbaren, nog het grootste offer moet brengen.

Maar in één ruk door gaat de sympathie ook uit naar Jantina, die zich uit het getto vecht en samen met Zofia buiten de oevers van zichzelf treedt op het punt van vredelievendheid. Bij zoveel onrecht sneuvelen principes. De verborgen bibliotheek van Warschau is een roman die je pakt.

Mooie karaktertekeningen, spanningen in de relationele sfeer. De oorlog neemt veel teveel, maar levert ook omstandigheden op die begrip aankweken voor zaken die anders niet aan de oppervlakte zouden komen. Na De laatste boekwinkel van Londen opnieuw een ijzersterk epos in het genre waarin de auteur uitblinkt: historische romans over de tweede wereldbrand.

Bewonderenswaardig hoe een jonge schrijfster zich ingraaft in een inktzwarte periode uit onze geschiedenis en met groot gevoel fictie en realisme bij elkaar brengt. Je weet als je enigszins ingevoerd bent waar het op uitdraait, maar dit boek voegt er dimensies aan toe, geeft verdieping mee. Een absolute aanrader.

De verborgen bibliotheek van Warschau

1  2  3  4  5

Warschau, 1939. Zofia vindt al haar hele leven troost bij boeken. Wanneer Warschau door Hitlers troepen onder de voet wordt gelopen en er overal bommen vallen, beseft ze dat haar geliefde boeken in gevaar zijn en moeten worden beschermd.

Zofia besluit alle boeken die ze kan vinden uit het puin te redden, ze te verbergen en een clandestiene boekenclub op te richten. Maar hoe dichter de bevrijding van Warschau nadert, des te gevaarlijker het leven wordt – en vluchten is niet voor iedereen mogelijk, zoals voor haar Joodse vriendin Janina, die zit opgesloten in het getto. Terwijl de vernietiging om hen heen raast, vecht Zofia om haar vriendin te redden. Dat doet ze met het enige wapen dat ze heeft: verhalen.

• Bloedwraak - Marcella Kleine

• Recensie: Lotgenoten - Sabrine Ingabire

• Twisted Lies - Ana Huang