Geen weg terug - Marie-José Verweij RECENSIE

Recensie: Geen weg terug - Marie-José Verweij

Walter is leraar op een basisschool en maakt zich ernstige zorgen over Sepp en zijn zusje Mila. Hij is ervan overtuigd dat de kinderen thuis verwaarloosd worden. Wanneer Veilig Thuis geen actie onderneemt, neemt Walter het heft in eigen handen en besluit Mila te ontvoeren. Eenmaal thuis krijgt Walter al snel spijt en besluit hij Mila terug te brengen. Dit gaat echter niet als gepland met een internationaal opsporingsbericht tot gevolg. Lukt het de politie Mila weer veilig thuis te brengen?

Geen weg terug is het nieuwste boek van Marie-José Verweij waarin ze een sterke psychologische thriller heeft neer weten te zetten. Het boek speelt zich grotendeels in vier dagen af. In deze opeenvolgende dagen zijn er meerdere verhaallijnen afwisselend te lezen, waarin de verhaallijnen van Walter, Cynthia en Iris het meest aan bod komen. Walter is leraar op een basisschool en maakt zich ernstige zorgen over zijn leerling Sepp en zijn jongere zusje Mila. Op een dag besluit Walter Mila te ontvoeren omdat Veilig Thuis geen actie onderneemt na zijn anonieme tip. Cynthia is de moeder van Sepp en Mila en maakt zich vreselijke zorgen wanneer haar dochter Mila verdwenen blijkt te zijn. Iris is een 27-jarige vrouw die leidt aan een bipolaire stoornis en momenteel in een manische episode verkeerd. In haar manie heeft ze het idee in haar hoofd gehaald om een skischool te beginnen in Oostenrijk en halsoverkop besluit ze dit plan in uitvoering te brengen. In mindere mate lezen we nog enkele hoofdstukken vanuit de tweelingbroer van Iris, Michael, en vanuit de man van Cynthia, Pascal. Het wordt duidelijk in het boek aangegeven wanneer er een nieuwe dag begint, hierdoor weet je als lezer waar je je in de tijdlijn bevindt. Na de vier dagen is er nog een hoofdstuk 'na twee dagen' en 'na een maand'. Deze twee hoofdstukken zorgen ervoor dat het boek goed wordt afgesloten. Gedurende het boek zijn er twee flashbacks van Iris en Walter. Door deze flashbacks worden een aantal zaken in het boek duidelijker, wat ze van toegevoegde waarde maakt. Deze flashbacks zijn makkelijk te onderscheiden door het cursieve lettertype en de titel van het hoofdstuk.

De schrijfstijl van Marie-José Verweij heb ik als erg prettig ervaren. Van begin tot eind wordt de spanning goed in het boek gehouden. Dit zorgt ervoor dat je blijft lezen in Geen weg terug. De korte hoofdstukken en de afwisseling tussen de personages maken dat het boek erg vlot en makkelijk wegleest. De personages zijn op zo een manier beschreven dat ze zich gedurende het boek ontvouwen tot levendige individuen. Doordat je als lezer veel meekrijgt van hun gedachtegang en ontwikkeling gedurende het boek ontstaat er een gevoel van verbondenheid met de personages. Met name de gedachtegang van Iris, de gedachtegang van iemand die in een manische episode verkeerd, is zorgvuldig neergezet waardoor je als lezer begrijpt hoe ze denkt. Hierin valt het duidelijk op dat Marie-José Verweij onderzoek heeft gedaan naar het ziektebeeld, wat ook te lezen valt in het dankwoord. Het einde van het boek is sterk geschreven, waardoor het boek ook na het uitlezen ervan nog in je hoofd blijft zitten, iets wat je hoopt na het lezen van een psychologische thriller!

Geen weg terug is een spannende psychologische thriller die je van begin tot eind in zijn greep houdt. Het is het tweede boek van Marie-José Verweij waarvan er hopelijk nog vele zullen volgen.

Geen weg terug

1  2  3  4  5

De bedoelingen waren goed, de gevolgen desastreus.

Wanneer de tweejarige Mila door iemand wordt meegenomen van de opvang en haar ouders geen idee hebben waar ze kan zijn, ontvouwt zich een internationale klopjacht op de ontvoerder. Lukt het hen om Mila veilig thuis te krijgen?

• Bloedwraak - Marcella Kleine

• Recensie: Lotgenoten - Sabrine Ingabire

• Twisted Lies - Ana Huang