Op zoek naar Beer - Hannah Gold RECENSIE

Recensie: Op zoek naar Beer – Hannah Gold

Opmerking vooraf: als je De laatste beer, geschreven door Hannah Gold nog niet hebt gelezen, bevat deze recensie spoilers.

Op zoek naar Beer is het vervolg op De laatste beer, waarin April met haar vader een aantal maanden naar Bereneiland, langs de poolcirkel gaat, voor een onderzoek naar de temperatuursverandering. April heeft toen een band opgebouwd met een ijsbeer, die ze Beer noemt. In Op zoek naar Beer zijn April en haar vader weer thuis. Ze zijn verhuisd naar een stadje langs de kust. Via de onzichtbare band tussen April met Beer voelt ze dat er iets aan de hand is. Als ze snel daarna ook het verontrustende bericht krijgt dat in Longyearbyen op Spitsbergen geschoten is op een ijsbeer is het voor haar duidelijk: het gaat niet goed met Beer en hij heeft haar nodig. April weet haar vader te overtuigen en op stel en sprong vertrekken ze opnieuw naar de poolcirkel, naar Spitsbergen. Met de nodige moeite en problemen weet April Beer te bereiken en hij is haar ook niet vergeten. Hij vertrouwt haar nog steeds en vraagt haar hulp. April ontdekt het ijsberenwelpje en moet tot het uiterste gaan om het dier te redden.

Op zoek naar Beer is een hartverwarmend verhaal over de diepe vriendschap die kan bestaan tussen mens en dier. Vooropgesteld, ijsberen zijn levensgevaarlijke roofdieren en het ligt niet voor de hand dat een willekeurige ijsbeer op deze manier met een jong meisje omgaat. Toch, de wonderen zijn de wereld niet uit en vanuit die gedachte is het wel geloofwaardig. Sterker nog, tijdens het lezen sta je niet eens stil bij het realiteitsgehalte van het verhaal. Het is gewoon een mooi verhaal en iedereen die een beetje van dieren houdt, zou graag zo'n band met een dier willen opbouwen. Daarnaast zijn deze twee boeken van Hannah Gold spannende verhalen die tot de verbeelding spreken en waar veel kinderen van zullen genieten.

Beide boeken, zowel Op zoek naar Beer als het voorgaande deel, zijn spannende avonturen voor jongens en meisjes vanaf een jaar of tien. De bladspiegel is ruim en de letters zijn redelijk groot, waardoor het boek snel en makkelijk leest. Het boek bevat veel illustraties die er levensecht uitzien. De illustraties zijn in zwart-wit en de ruige omgeving van Nova Zembla maakt dat ze er soms best grimmig uitzien.

Hannah Gold, de auteur, wil graag de boodschap overbrengen dat we zuinig moeten zijn op onze planeet. Het smelten van de ijskappen staat centraal in de verhalen over April en Beer. Het is een heldere en belangrijke boodschap, waar je niet duidelijk genoeg over kunt zijn, maar toch ligt het er soms net een beetje te dik op in dit verhaal.

Al met al is Op zoek naar Beer een echte aanrader voor alle meisjes en jongens die van dieren houden en zich graag verliezen in een spannend en verrassend verhaal.

Op zoek naar Beer

1  2  3  4  5

Er is een ijsbeer neergeschoten… is het Beer?

April Wood is teruggekeerd van haar avontuur op Bereneiland, en een jaar later denkt ze nog steeds aan haar vriend Beer.
    Als ze hoort dat er op Spitsbergen een ijsbeer is neergeschoten, is ze ervan overtuigd dat het om Beer gaat. Ze haalt haar vader over om samen naar de noordelijkste uithoeken van het noordpoolgebied te reizen. Zo begint een onvergetelijke reis over bevroren toendra’s en ijzige gletsjers.
    Onderweg ontdekt April nog iemand die haar hulp nodig heeft: een klein ijsbeerwelpje. Onder barre omstandigheden moet April haar diepste angsten onder ogen zien als ze hem wil redden.

Op zoek naar Beer is het verbluffende vervolg op De laatste beer.

• Zij die achterbleef – Jean Kwok