Over mijn lijk - Jeffrey Archer RECENSIE

Recensie: Over mijn lijk - Jeffrey Archer

Over mijn lijk is het vierde deel van de serie William Warwick van Jeffrey Archer. Deze serie heeft William als hoofdpersoon. William Warwick had als droom om rechercheur te worden bij Scotland Yard. In dit boek begint hij met een nieuwe baan aan de afdeling cold cases in London, nadat zijn vijand overleden was. Maar in de weken voordat hij hier begint, geniet hij nog even van een ontspannen cruise samen met zijn vrouw. Onder de reis komt hij er opeens achter dat de directeur van de cruise overleden is, maar de vraag is of dit een natuurlijke dood was. Vervolgens komt hij er ook nog achter dat zijn vijand waarschijnlijk nog in leven is. Zou zijn dood in scène gezet zijn? Ontdek dit in dit vierde deel van de serie William Warwick.

Over mijn lijk is het vierde deel met de rechercheur William Warwick in de hoofdrol. De schrijver, Jeffrey Archer, heeft erg veel succes met deze serie, en er komt nog lang geen einde aan. Deze serie gaat elke keer over dezelfde hoofdpersoon, en de boeken gaan verder waar de vorige gebleven is. Het is belangrijk om wel de eerdere delen eerst te lezen, anders is het verhaal lastig te volgen.

De personages zijn namelijk erg goed uitgewerkt en heel gedetailleerd. Omdat dit een wat langere serie is, kan dit goed, en is het ook fijn dat iedereen zo'n eigen karakter heeft. Je leert de personages echt kennen. Zou je dit boek als eerste lezen, dan is het lastig te begrijpen wie wie is. Er komen tientallen personen voorbij. Dit zorgt wel voor een heleboel diepgang. Het gebruik van al deze personen resulteert in een complexe verhaallijn, waarmee Archer altijd weet te verrassen. Ook van dit boek is de verhaallijn weer goed doordacht en het zit net niet zo in elkaar als je verwacht. Het is wel zaak dat je je hoofd erbij houdt met het lezen, er komen namelijk veel namen en gebeurtenissen voorbij.

Over mijn lijk is een prima aanvulling op de serie. Bepaalde delen van het boek zijn wat vlak en lastig door te komen, maar dit wordt goedgemaakt door de spannende delen. Het boek eindigt met een cliffhanger en een opzetje voor een volgend deel.

William Warwick 4 - Over mijn lijk

1  2  3  4  5

Na de dood van zijn vijand Miles Faulkner staat William Warwick op het punt om te starten bij de afdeling coldcases van de Londense politie. Voordat hij zich echter in een nieuwe zaak stort, gaat hij samen met zijn vrouw Beth aan boord van een luxecruiseschip met eindbestemming New York, voor een mooie vakantie.

Ze genieten op zee van de weelde en glamour van de trans-Atlantische reis. De overtocht wordt echter ruw verstoord als de directeur van de rederij onder mysterieuze omstandigheden overlijdt. En alsof dat nog niet genoeg is, ontdekt William aanwijzingen dat Faulkner nog actief is. Was de begrafenis van de ingenieuze kunstvervalser een list? Aan hoofdinspecteur William Warwick de taak deze zaken op te lossen voordat het te laat is…

• Zij die achterbleef – Jean Kwok

• Professor Prank - Jozua Douglas

• De scheepsdochter - Anne Jacobs