Appleby Farm – Cathy Bramley RECENSIE

Recensie: Appleby Farm – Cathy Bramley

Freya is een jonge meid, blij met haar relatie met haar vriend Charlie en tevreden met haar baan in een café in het centrum van Kingsfield. Ze heeft zich neergelegd bij de speciale, enigszins ongemakkelijke relatie die ze heeft met haar ouders en denkt regelmatig aan haar tante en oom, op wiens boerderij ze opgroeide. Wanneer Freya een telefoontje krijgt van haar tante met de wanhopige vraag hen uit de nood te helpen, twijfelt ze geen seconde. De situatie blijkt erger dan ze dacht. De boerderij kampt met ernstige financiële problemen en Freya zal alles op alles moeten zetten om de boerderij te redden. Is ze bereid haar leven in de stad op te geven?

Cathy Bramley is een gevestigde waarde binnen het genre van romantische feelgoods. Ze heeft een warme pen en slaagt erin de lezer mee te trekken in het verhaal. Appleby Farm speelt zich voor het grootste deel af op een boerderij, te midden van het idyllische platteland in Lovedale Village. De auteur schept een landelijke sfeer en schenkt veel aandacht aan het beschrijven van de omgeving. Je ruikt de koeien terwijl je leest. De aangename, ongeknutselde schrijfstijl maken het boek toegankelijk voor iedereen die houdt van het genre.

In Appleby Farm is de hoofdrol weggelegd voor Freya. Als dochter van een vader met een hoge functie bij de bank groeide ze voornamelijk bij haar oom en tante op. De liefde die ze voor hen voelt, krijgt een prominente plaats in het verhaal. Het is een aangenaam personage, gedreven en soms een tikkeltje eigengereid. De twijfel die ze heeft over wat ze moet doen met haar leven en de rusteloosheid die ermee gepaard gaat, is voor velen herkenbaar. Nevenpersonages zijn onder meer de oom en tante van Freya, evenals haar ouders, haar vriend Charlie en zijn zoontje, haar nieuwe beste vriendin Lizzie en de knappe buurman Harry Graythwaite.

Appleby Farm telt 444 pagina’s maar het boek verveelt geen seconde. Cathy Bramley neemt je mee naar het Engelse platteland en houdt je aandacht vast van de eerste tot de laatste pagina. Niet in het minst doet ze dit door de liefdesperikelen die Freya bezighouden en dat allemaal terwijl ze een boerderij probeert te redden! Als lezer ervaar je de onzekerheid van Freya, haar twijfels en  voel je de fladderende vlinders in haar buik. Het boek leest als een trein. Voor je het weet sla je de laatste pagina om.

Dit boek valt op omdat je je als lezer betrokken voelt in het verhaal. Je wordt meegezogen in de jeugdherinneringen van Freya, in de vriendschappen die ze opbouwt en haar moedige poging om de boerderij te redden. Een aanrader om deze lente te lezen!

Recensie: Appleby Farm – Cathy Bramley

Appleby Farm

1  2  3  4  5

Vrije geest Freya Moorcroft heeft het goed voor elkaar: ze heeft een fijne baan in een stadscafé, ze heeft het leuk met haar knappe vriend Charlie en ze kan doen en laten wat ze wil. Toch knaagt de herinnering aan de boerderij van haar familie in het landelijke Cumbria aan haar. Wanneer ze bericht krijgt dat haar oom en tante hulp nodig hebben op de boerderij, vertrekt Freya dan ook halsoverkop naar het platteland. Daar blijkt de chaos groter dan verwacht; Freya besluit voorlopig te blijven om haar oom en tante uit de brand te helpen. Langzamerhand begint ze zich af te vragen waar ze thuishoort: in de stad bij Charlie of op Appleby farm?

• Zij die achterbleef – Jean Kwok

• Professor Prank - Jozua Douglas

• De scheepsdochter - Anne Jacobs